NIEUWE TECHNOLOGIEËN EN DIGITALE TRANSITIE, DE TECHNOCRATISCHE ILLUSIE IN HET LICHT VAN 5G

Illustré par :

PREAMBLE

De vele signalen die de natuur ons geeft, alsmede de algemene toestand van het leven en van de aarde die haar herbergt, wijzen erop dat wij ons in een periode bevinden die wordt gekenmerkt door een ongekend risico van verdwijning van de menselijke soort. Het bewijs ligt voor ons: wij maken de zesde crisis door waarbij soorten uitsterven en de eerste die door de mens is veroorzaakt; de vorige crisis werd gekenmerkt door het massale uitsterven van dieren en planten, met name de dinosauriërs, 66 miljoen jaar geleden.

 » Een grotere stijging [de 2°C de la température moyenne] zou leiden tot het risico van een catastrofale klimaatverandering, die hoogstwaarschijnlijk leidt tot onomkeerbare « points of no return », veroorzaakt door verschijnselen zoals het smelten van de Groenlandse ijskap, het vrijkomen van in de permafrost van het Noordpoolgebied opgeslagen methaan, of het afsterven van het regenwoud in het Amazonegebied(1) ». Toch blijkt uit alle studies dat we de 2°C zullen overschrijden.  » De stijging zal waarschijnlijk in de orde van grootte van 4°C liggen — en het is niet uitgesloten dat zij 6°C zal bereiken. Een wereldwijde temperatuurstijging van 4–6°C zou dramatisch zijn. Het zou leiden tot een oncontroleerbare klimaatverandering, die de planeet in een radicaal andere toestand zou kunnen doen terechtkomen. De Aarde zou een hel worden(2) ».  » Uit de cijfers blijkt dat zelfs snelle en volgehouden wereldwijde actie waarschijnlijk niet zal kunnen voorkomen dat de temperatuur van de aarde met ten minste 3°C stijgt. Het smelten van het Groenlandse ijs zal leiden tot een stijging van de zeespiegel met ongeveer 7 meter, waardoor de geografie van de planeet dramatisch zal veranderen(3) ». Het koraalrif zal weldra een verre herinnering zijn, woestijnvorming wint overal terrein, elke dag worden honderden hectaren ontbost, soorten verdwijnen voorgoed.

Op sociaal vlak is alles hetzelfde, armoede is nog nooit zo wijdverbreid geweest: hier in het Noorden, in de tehuizen die overleven of in onze straten, bij de daklozen. Verder weg, in landen die ons alleen interesseren omdat zij grondstoffen bevatten die de continuïteit van onze « niet-onderhandelbare  » levensstijl mogelijk maken.

DE HAAST OM VOORUIT TE KOMEN ALS ER EEN NOODGEVAL IS

Hoe dan ook, we kennen de cijfers, feiten en mediabeelden die uiteindelijk ons moreel aantasten. Maar terwijl deze kennis ons zou moeten aansporen om alles in het werk te stellen om te stoppen met het spelen van het spel, onze TV’s uit te zetten en overal agora’s op te richten om na te denken over de toekomst, in de context van een ecologische noodtoestand, verzekeren de technocraten ons van de  » verandering met continuïteit « , met de belofte van de energietransitie en de digitale revolutie, die ons moeten bevrijden van de last van het werk en moeten zorgen voor betere communicatie tussen mensen. Zoals Clive Hamilton uitlegt: « De beste klimaatwetenschappers ter wereld luiden nu oorverdovend de noodklok, omdat de termijn voor actie bijna is verstreken, en toch is het alsof het signaal onhoorbaar is voor het menselijk oor(4) ».

Een van de wonderen van deze « overgang » zou 5G zijn, een technologie die na 4G komt en het mogelijk zal maken mobiele telecommunicatiesnelheden van verscheidene gigabits gegevens per seconde te bereiken. En zoals de wind, de regen en de getijden, zal er geen sprake van zijn om het in vraag te stellen, behalve in de gebruikelijke vorm van de show waar alles al geschreven is, maar waar men ons laat geloven in de mogelijkheden om de verhaallijn te beïnvloeden: er is niet voorzien in de mogelijkheid om te weigeren, dus zal alles worden gedaan om u het gevoel te geven dat u het wilt. In september 2018 toonde Qualcomm, een Amerikaans bedrijf dat actief is op het gebied van mobiele technologie (omzet van 25,3 miljard dollar(5)), de volgende boodschap in Tout-Bruxelles, op de dragers die eigendom zijn van het bedrijf JCDecaux:  » 5G zal veel banen creëren. En onze taak is om 5G te maken « . Vanaf dan is er geen behoefte meer aan echte tegenstrijdige debatten. Telefoonoperatoren, politici, de media, het door de Brusselse minister van Leefmilieu opgerichte comité, allemaal zijn ze voorstander van 5G, sommigen met hun twijfels, anderen met hun vertrouwen, maar allemaal overtuigd van wat moet worden bereikt. Onze nationale zender RTBF, verblind door het geloof dat « je de vooruitgang niet kunt stoppen « , gebruikt het argument van de noodzaak om de geschiedenis te illustreren die zichzelf schrijft: « Maar er is een timing om gerespecteerd te worden. De Europese Commissie wil dat elke lidstaat (en dit geldt ook voor België) tegen 2020 in ten minste één stad 5G-dekking heeft. En tegen 2025 zullen alle stedelijke gebieden 5G-dekking moeten hebben. Inclusief grote wegen. We zijn echt in de laatste rechte lijn(6)« voor de muur…

Op dit niveau hebben we nog niets gezegd over 5G. Gezien de risico’s van het verdwijnen van onze beschaving zou men kunnen zeggen dat het ongetwijfeld iets wonderbaarlijks is, een tegengif als het ware, dat ons in staat zal stellen uit deze situatie te geraken. Wat zal deze innovatie werkelijk voor de mensheid betekenen? We zijn dicht bij niets.  » Met 5G zouden gebruikers in staat moeten zijn om een high definition-film in minder dan een seconde te downloaden (een taak die met 4G 10 minuten kan duren). En volgens draadloze ingenieurs zullen deze netwerken ook de ontwikkeling van andere nieuwe technologieën stimuleren, zoals autonome voertuigen, virtuele realiteit en het internet der dingen(7) ».

Kortom, we moeten nieuwigheid altijd afmeten aan de vraag van George Orwell: « Maakt het me meer of minder menselijk? Als wij kunnen aantonen hoeveel deze technologie van de mens zal wegnemen, is het onmogelijk te zeggen wat zij hem zal brengen en hoe zij hem menselijker zal maken, d.w.z. in staat om volledig in harmonie met de natuur te leven, om tevreden te zijn met het minimum, om te vatten en te begrijpen wat hij ervaart, om dichter bij anderen te komen zonder naar meer te streven. Wat is er menselijk aan het downloaden van een film in minder dan een seconde?

GROEI, STEEDS WEER

Het enige leidmotief, groei, betekent meer en meer producten van de uitbuiting van het land en de mensen van het « Zuiden », die komen in vliegtuigen, vrachtwagens, supertankers:  » Het verband tussen economische groei en vooruitgang is zo diep geworteld in het denken — of het nu progressief of conservatief is — dat het alleen gebaseerd kan zijn op een banaal empirisch verband tussen toegenomen materiële consumptie en toegenomen geluk in een land(8) ». Heeft Dominique Leroy, voormalig CEO van de telefoonoperator Proximus (een beursgenoteerd overheidsbedrijf, met de Staat als hoofdaandeelhouder), in 2015 niet een gelijkaardig punt gemaakt toen ze werd uitgenodigd in het Parlement voor een « debat over de toekomst van de Belgische economie »? Op de« hoorzitting over het toekomstige beleid van Proximus « , zal zij terugkomen met deze litanie van « vertraging »:

 » Europa loopt momenteel achter op Amerika en Azië wat betreft technologische ontwikkelingen en het niveau van de investeringen in ICT. Deze daling [van de groei van de digitale inkomsten in Europa] is vooral te wijten aan een al te strenge wetgeving, die innovatie belemmert(9) Het argument is altijd hetzelfde: je vergelijkt jezelf met de ander en leidt daaruit af dat je sneller moet gaan(10). Vervolgens worden de oorzaken van de vertraging opgespoord ( « te strenge normen  ») en wordt druk uitgeoefend (lobbyen, propaganda in de media, uitdelen van diverse « voordelen », oprichting van door de regeringen gesteunde comités). In dit proces overheerst de economische noodzaak: « Hoewel prijsniveaus belangrijk zijn, is er behoefte aan voortdurende investeringen in de digitale economie (…) Alleen door te investeren en te innoveren is het mogelijk groei te genereren « .

Noch het algemeen welzijn, noch het milieu worden ooit aangehaald als hogere beginselen(11). En dat is niet meer dan logisch, aangezien economische groei en het algemeen welzijn niet tegelijkertijd kunnen worden gewaarborgd. De allesoverheersende factor is het principe van groei, en dus winst: « De uitrol van 5G vereist netwerkverdichting, wat betekent dat extra antennes moeten worden geïnstalleerd . Wij bevinden ons niet langer in het domein van voorstellen die later in een democratisch debat moeten worden afgewogen, maar in het domein van de orde, waar de realiteit zich gewoon zal moeten aanpassen:

« Innovatie, met name het internet van de dingen (IoT), met inbegrip van mobiliteit en cyberbeveiliging, zal het telecomlandschap ingrijpend veranderen. Het landschap is ontworpen, nu moeten alleen nog de schilders worden gevonden. Het is echter nodig de onderdanen ervan te overtuigen dat de schilders alleen voor hen werken en voortdurend het schouwspel van het algemeen welzijn te verzekeren door hun toevlucht te nemen tot communicatieprofessionals:  » De missie van Proximus is om mensen permanent verbonden te houden met de wereld zodat ze beter kunnen leven en slimmer kunnen werken .

HET ONDERWERP VOORBEREIDEN

11 september 2018: « Het strategisch comité heeft dinsdag het Nationaal Pact voor Strategische Investeringen (NPSI) officieel overhandigd aan premier Charles Michel, tijdens een plechtigheid met veel pracht en praal, georganiseerd in het vernieuwde Museum van Afrika in Tervuren (12)150 miljard aan projecten tegen 2030(13). Dit strategisch plan is vooral gericht op de investeringen die essentieel zijn als België « de digitale hogesnelheidstrein wil nemen  » (sic). Wat het strategisch comité betreft, spreekt Charles Michel over « een panel van niet-politieke deskundigen  » dat « concrete voorstellen zal doen aan de verschillende regeringen van het land « . Hij speelt het spel van de eenheid, waarbij het algemeen belang van bij het begin tot uiting komt en alle werkgeversbelangen overschaduwt: « Als we het hebben over energietransitie of mobiliteit, dan hebben we het tegen de 11 miljoen Belgen . Natuurlijk, het is voor het welzijn van ons allen, maar we kunnen het in geen geval weigeren:  » Nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en het internet van de dingen, zullen alle facetten van ons leven en ons werk, en ook de samenleving als geheel, ingrijpend veranderen. De digitale revolutie is zowel een ontwrichtende factor als een motor van groei voor onze economie(14) ». Over het feit van  » het samenbrengen van particuliere en publieke besluitvormers « met » van de begrotingenvan de verschillende entiteiten van het land, met instemming van de parlementen en de particuliere sector « , verklaart de zoon van Louis niet deze brutale omschakeling van de particuliere sector, die zich plotseling niets meer aantrekt van het rendement van zijn investeringen en zich voortaan alleen nog bekommert om het welzijn van het « volk ». 11 miljoen Belgen . Een verrassende conversie, op zijn zachtst gezegd…(15)

Vijf sectoren zullen van dit « eldorado » profiteren: mobiliteit, energie, onderwijs, telecommunicatie en gezondheid. Uw welzijn als maatstaf van alle dingen, het media-politiek-patroneske complex zal alles in het werk stellen om u daarvan te overtuigen, te beginnen met u voor te houden wat we allemaal zouden verliezen als het niet doorging: « Zonder dit zou het een welvaartsverlies in de orde van grootte van 50 miljard euro betekenen « . Dit zal « ten goede komen aan iedereen, en in de eerste plaats aan onze burgers  » (16), herhaalt Charles Michel, als wij hem niet hadden begrepen. Deze burgers, die jarenlang zijn gevoed met mediapropaganda over de « nieuwe wereld », zijn gedwongen een besluit te nemen. concurrentievertraging « ,  » In de toekomst zullen degenen die « het risico lopenmiljarden en ongekende persoonlijke voordelen te verliezen « , bereid zijn deze « innovatie » te aanvaarden, en wat hun wordt voorgesteld — en het is nog beter als zij erom vragen — niet langer opvatten als wat hun wordt opgelegd.

Het is echter moeilijk te begrijpen waarom het strategisch comité, uit een verlangen naar het algemeen belang, uitsluitend is samengesteld uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven: Michel Delbaere, voorzitter, is CEO van Crop’s (productie en verkoop van groenten, fruit en diepvriesmaaltijden) en voormalig baas van Voka, maar ook, naast andere meerdere functies, voorzitter van Sioen Industries; Dominique Leroy, CEO van Proximus; Marc Raisière, CEO van Belfius; Michèle Sioen, CEO van Sioen Industries (wereldmarktleider in gecoat technisch textiel en hoogwaardige beschermkledij), voormalig voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), Nederlandstalig manager van het jaar 2017, overigens betrokken bij Luxleak; Baron Jean Stéphenne, goed ingeburgerd in academische en politieke kringen, net als zijn andere acolieten, voormalig vice-voorzitter en algemeen directeur van de farmaceutische multinational GlaxoSmithKline Biologicals, maar ook voorzitter van de raad van bestuur van Nanocyl, spin off van de universiteiten van Luik en Namen, gespecialiseerd in koolstofnanobuisjes (batterijen, auto’s, elektronica, enz.); Pieter Timmermans, beheerder van het VBO. Al deze mensen kennen elkaar, zij ontmoeten de politieke besluitvormers aan wie zij de belangen van de werkgevers doorgeven, die deze laatsten vervolgens omzetten in politieke besluiten. Zij zullen er zijn om u te overtuigen, zoals de bankier Marc Raisière, die ons waarschuwt:  » Als we deze investeringen niet doen, zullen toekomstige generaties de dupe zijn, die de gevolgen zullen dragen.(17) Dit allemaal. is echt real istisch » voor Dominique Leroy, die enthousiast is over de waarden van gelijkheid en rechtvaardigheid. Zo « realistisch » dat het rapport van het door de Brusselse minister van milieu opgerichte comité van deskundigen inzake 5G concludeert:  » Een belangrijk obstakel voor nieuwe installaties is het verzet van een bepaald deel van het publiek. Daarom moet het publiek op objectieve wijze blijven worden voorgelicht en voorgelicht, en moet het debat zoveel mogelijk worden ontmoedigd « . Van de leden van het comité, onder wie veel wetenschappers, wordt verwacht dat zij een onpartijdig verslag opstellen dat gericht is op de bescherming van het publiek, maar zij zullen aanbevelen dat het debat wordt « gedefragmenteerd  » om « het verzet van een bepaald deel van het publiek  » te verminderen en « de rem op nieuwe installaties  » weg te nemen. De oplossing is dus om ons op te voeden en te informeren. We rekenen op hen.

WIE PROFITEERT VAN HET MISDRIJF?

Als het algemeen belang van technologische vernieuwingen nooit echt ter discussie wordt gesteld door degenen die voor de uitvoering ervan verantwoordelijk zijn, dan komt dat omdat uit de antwoorden op deze vragen zou blijken dat het initiatief voor deze projecten, afgezien van kwesties als gezondheid, gelijkheid of milieu, uitgaat van minderheden die als enigen in de voordelen zullen delen: captains of industry en bazen van overheidsbedrijven, wier economische keuzen worden gemaakt door ijverige politieke dienaren die van hen, en soms van hun verwanten, op een of andere dag een legaal of verborgen, maar altijd onrechtmatig en onfatsoenlijk, voordeel zullen verkrijgen.

Wie profiteert er dan van de invoering van technologieën zoals 5G? Afgezien van alle technische overwegingen die ons als vooruitgang worden verkocht, blijft het echte doel de verlokking van de winst. Zonder deze richtlijn is de kans groot dat niemand van 5G zou hebben gehoord, dat er geen wetenschappelijk onderzoek zou zijn gestart en dat er geen reclame zou zijn gemaakt om het onderwerp « voor te bereiden ». Het ligt dus voor de hand dat degenen die verwachten wat rijker te worden geen voorstander zullen zijn van het voorzorgsbeginsel, omdat zij op dat moment weten dat de risico’s voor het milieu, de samenleving en de gezondheid in strijd zouden zijn met het belang van de financiën… Degenen die er de vruchten van zullen plukken, kunnen rekenen op de hele politieke klasse, inclusief de Ecolo-partij:  » De milieuactivisten erkenden dat de cultus van de groei een onwrikbare hinderpaal was voor klimaatmaatregelen en capituleerden snel; nu stellen zij dat je het beste van twee werelden kunt hebben, namelijk zowel een gezonde atmosfeer als solide economische groei, en dat in feite het bevorderen van hernieuwbare energie ter vervanging van fossiele brandstoffen de economische groei zou kunnen versnellen(18) ». De allianties tussen liberalen en ecologen bij de laatste Belgische gemeenteraadsverkiezingen staven deze vaststelling. Er is immers geen groen kantoor meer zonder een manager energietransitie of een digitaal adviseur. En zij die zich ervan bewust zijn dat de transitie een hersenschim is, maar tijdelijk dient om de groei van hun kapitaal te verzekeren, zullen ervoor waken zich te beschermen tegen de objecten die zij voor anderen promoten, net zoals de bazen van Silicon Valley hun kinderen op vrijescholen zonder beeldschermen of tablets plaatsen. De 5G fanatiekelingen zullen dus leven in gebieden die van de golven zijn ontdaan. Nadenken over de grondslagen van de hele schepping maakt ons dus helderziend en vermijdt aanvankelijk te spreken over milieu, gezondheid, gemeengoed, enz. Als dit kan worden aangetoond, ligt de conclusie voor de hand: het streven naar economische groei in een kapitalistische maatschappij waar verrijking gebaseerd is op een proces van uitbuiting, is nooit in overeenstemming met respect voor de natuur, sociale rechtvaardigheid, het algemeen welzijn en de belangen van allen. Winstbejag komt altijd slechts een minderheid ten goede en is onverenigbaar met de zorg voor het leven. Het volgende illustreert de werkelijke belangen van 5G.

HET KREDIET VOOR ‘WETENSCHAP

In België « moeten » de operatoren (Proximus, Orange, Telenet) en hun aandeelhouders kunnen rekenen op de technologische ontplooiing; zij hebben dus noodzakelijkerwijs behoefte aan een versoepeling van de « al te strenge normen » door de Staat en vervolgens aan de invoering van de nodige infrastructuur in het hele land. Maar dit kan niet, zoals is aangetoond, zonder het parlementaire democratische proces te veinzen; het publiek voor te bereiden (hen het produkt te verkopen voordat het er is), maar ook de wetenschap eer aan te doen door wetenschappelijke deskundigen in te schakelen. De Brusselse minister van Huisvesting, Levenskwaliteit, Milieu en Energie, Céline Frémault, zal daarom in 2015 een comité van « onafhankelijke » deskundigen oprichten.

Maar laten we eens kijken naar de telecomoperatoren, met name Proximus, een « publiek » bedrijf dat op de beurs genoteerd staat. Sinds januari 2014 is Dominique Leroy Gedelegeerd Bestuurder en Voorzitter van het Uitvoerend Comité. We weten dat de grote partijen de bestuursmandaten in de belangrijkste overheidsbedrijven delen: de Nationale Loterij, de NMBS, Proximus, Vivaqua, om nog maar te zwijgen van de intercommunales (Publifin is een perfect voorbeeld). Voormalig federaal adjunct en manusje-van-alles Stefaan De Clerck zit nu bij Proximus. Waarom zou hij het buitensporig vinden om 270.000 euro aan parlementaire vergoedingen te ontvangen wanneer hij het parlement verlaat voor Belgacom(19)? Was het niet Proximus die onlangs overal « Maak plaats voor onbeperkt  » plaatste?

Nog in de Raad van Bestuur: Karel De Gucht, Pierre Demuelenaere, Guido J.M. Demuynck, Martin De Prycker, Laurent Levaux, Tanuja Randery, Agnès Touraine, Catherine Vandenborre, Luc Van den Hove, Paul Van de Perre, Martine Durez en Isabelle Santens.

Degenen die de beslissingen zullen nemen die een blijvend effect op de samenleving en de natuur zullen hebben, zijn technofielen die verbonden zijn aan multinationals, investeringsfondsen, universiteiten, banken en overheidsbedrijven. Leroy en De Clerck zullen hun strategische visie toelichten voor een publiek van enthousiaste parlementsleden. Deze door de Raad van Ministers gekozen directeuren zullen beslissen over de koers van Proximus met als voornaamste doel de aandeelhouders niet te benadelen. Het is dus de raad van bestuur die zal beslissen over het ontslag van 2.000 werknemers, terwijl minister Charles Michel zal doen alsof hij verbaasd is, omdat hij zijn trawanten in het hol van de telecomoperator heeft geplaatst, naar het voorbeeld van de andere « grote » partijen. Met de onmisbare steun van de media moet immers verbazing worden geveinsd om de indruk te wekken dat dit alles niet zorgvuldig is uitgedacht en strategisch is georganiseerd door een politiek-financiële elite met dezelfde doelstellingen. De show, altijd(20).

Kortom, hebt u in de raad van bestuur van Proximus iemand gezien die ook maar een greintje twijfel kon zaaien over de relevantie van de uitrol van 5G in België? Is er geen duidelijk belangenconflict, aangezien Proximus een overheidsbedrijf blijft? Hoe kan bovendien het algemeen welzijn worden gewaarborgd en het voorzorgsbeginsel worden geëerbiedigd wanneer deze technocraten enorme emolumenten ontvangen, tot 1,55 miljoen euro(21)

HET COMITÉ VAN DESKUNDIGEN: DE TERUGKEER VAN DE ONPARTIJDIGHEID?

Tegenover dit vertoon van onfatsoenlijkheid zou het gebruik van wetenschappelijke expertise helpen bij de beslissing. Op 19 juni 2015 heeft de Brusselse regering, op voorstel van het kabinet van minister Frémault, de samenstelling van het comité van deskundigen inzake niet-ioniserende straling goedgekeurd. Hoewel het comité bestaat uit 9 leden uit verschillende vakgebieden (medisch, wetenschappelijk, economisch en technologisch) (22), verhult deze diversiteit de realiteit van een comité dat zich wereldwijd inzet voor de technologische zaak, waarvan sommigen werkzaam zijn in een sector die 5G promoot, terwijl anderen rechtstreeks verbonden zijn met de exploitanten die hen financieren. Deze tijdelijke groep, die tot taak had « het effect van gsm-antennes op de gezondheid permanent te evalueren », moest beslissen over de gezondheidsbeschermingsnormen voor de Brusselaars.

DE SAMENSTELLING VAN HET COMITÉ

1. DRIE LEDEN MET WETENSCHAPPELIJKE DESKUNDIGHEID OP HET GEBIED VAN DE GEVOLGEN VAN NIET-IONISERENDE STRALING VOOR DE GEZONDHEID EN/OF HET MILIEU:

Isabelle Lagroye is Française en lid van de ICNIRP, die zichzelf omschrijft als een « onafhankelijke wetenschappelijke commissie ter bevordering van de bescherming tegen niet-ioniserende straling (NIR) ten behoeve van het publiek en het milieu(23) ». Mooie intentieverklaring, maar het zou voor het Brusselse parlement en de regering niet moeilijk zijn geweest om zijn vroegere belangenconflicten te ontdekken. Lagroye financiert zijn onderzoek met geld van France Telecom, Alcatel en Bouygues Telecom(24), en voert ook studies uit die door EDF worden gefinancierd. Het is ook lid van de Franse vereniging voor stralingsbescherming (SFRP), « waarvan Areva, GDF-Suez en IRSN ondersteunende leden zijn  » (25).

Luc Verschaeve , die onder het tabblad « Onafhankelijkheid en wetenschappelijke integriteit » zonder humor opmerkt:  » Bij wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk fraude te bestrijden en belangenconflicten te vermijden. Dit is des te belangrijker wanneer het onderzoek door de industrie wordt gefinancierd (sic). De beste manier om de kwaliteit van het onderzoek en de integriteit van de onderzoekers te waarborgen, zelfs onder prestatiedruk (sic), is het handhaven van een optimale onderzoekscultuur waarin de naleving van een strikte ethische code voorop staat . En wat is een betere manier om dit risico van partijdig wetenschappelijk onderzoek tegen te gaan dan zich te houden aan de « deontologische code voor wetenschappelijk onderzoek in België  » en ervoor te zorgen dat « onderzoekers die deelnemen aan de activiteiten van de BBEMG zich ertoe verbinden volledige wetenschappelijke eerlijkheid in acht te nemen « . De lobby’s trillen. In de overeenkomst wordt duidelijk gesteld dat de onderzoekers te allen tijde volledige wetenschappelijke vrijheid genieten en dat zij volledig verantwoordelijk zijn voor de resultaten van hun onderzoek(26). « Elia, de beheerder van het Belgische transmissienet voor elektriciteit, juicht deze deontologische code zeker toe, omdat hij de gezondheid en het welzijn van de bevolking zeker boven zijn financiële belangen stelt. Tenslotte is dit misschien niet de mening van de inwoners van Sint-Lambrechts-Woluwe die zich hadden gemobiliseerd tegen de gevaren van elektromagnetische emissies die door Elia in het leven waren geroepen. Zij verwijten de gemeente met name dat zij heeft ingestemd met een informatievergadering waarop Elia de heer Verschaeve voorstelde als « onafhankelijk deskundige « , terwijl zij hem beschouwden als « de zoveelste waarschuwingsprotester die in de media of op conferenties verschijnt om de gezondheidswaarschuwingen op straling(27)in diskrediet te brengen ».

Jacques Van Der Straeten lijkt niet aan dergelijke belangenconflicten onderworpen te zijn. Deze arts neemt echter de « tussenpositie » in, die typerend is voor de « valse onruststoker »-deskundige die, geconfronteerd met de opmars van de « onstuitbare » vooruitgang, pleit voor individuele voorzichtigheid, die typerend is voor onze liberale samenlevingen: enerzijds totale laissez-faire ten opzichte van de multinationals die schadelijke voorwerpen produceren, en anderzijds de individuele keuze om zich al dan niet (voor zover men daartoe in staat is) te beschermen tegen deze schadelijkheid. Dit is het model van het sigarettenpakje en de morbide foto’s die het vergezellen, van deze paradoxale dubbele boodschap waarin ons gif wordt verkocht terwijl ons wordt gevraagd ons ertegen te beschermen, een model dat de verhouding weergeeft van een staat die geen controle meer heeft over het maatschappelijk functioneren, die er alleen nog is om een context te garanderen die gunstig is voor investeringen en om een paar lapjes regelgeving toe te voegen om de meest zichtbare effecten af te wenden en totale chaos te voorkomen die in strijd zou zijn met de belangen van het kapitaal. We laten het gebeuren, dan zien we wel: « Aangezien het gebruik van mobiele telefoons momenteel wijdverbreid is, is een alternatief voor case-controlstudies de analyse van de evolutie in de tijd van de prevalentie van hersentumoren(28) ». Dit heet « mensen voor cavia’s houden(29) ».

2. TWEE LEDEN MET WETENSCHAPPELIJKE DESKUNDIGHEID OP HET GEBIED VAN DE EIGENSCHAPPEN VAN NIET-IONISERENDE STRALING:

Yves Rolain, voorzitter van het door Frémault opgerichte comité, is lid van de IEEE, die « als hoofddoel heeft technologische uitmuntendheid en innovatie te bevorderen ten behoeve van de mensheid « . Alleen al de tabel van de directeuren geeft een idee van de beweegredenen van degenen die aan het hoofd van de organisatie staan(30). De IEEE heeft in 2019 haar 2e 5G-forum georganiseerd, dat tot doel heeft « deskundigen uit de industrie, de academische wereld en de onderzoekswereld samen te brengen om hun visies en hun vorderingen op het gebied van 5G te delen ». De titel luidt: « Be part of the Global Collaboration Creating 5G for the Benefit of Society(31) ». De teerling is geworpen, want de informatie over 5G op de site lijkt meer op een marketingaanbod dan op de resultaten van « onafhankelijk onderzoek ». Rolain krijgt een IEEE award in 2004, 2010, 2011, en 2012, niets te maken met zijn integriteit…

Véronique Beauvois, burgerlijk ingenieur elektriciteit aan de ULiège, is ook lid van de BBEMG, waarvan Elia de financier is. Zij werkt bij het Montefiore Institute, dat verbonden is met een aantal spin-off bedrijven en zichzelf omschrijft als « een centrum van uitmuntendheid op het gebied van onderwijs en opleiding. een nieuwe onderneming die is ontstaan uit een onderzoeklaboratorium en tot doel heeft een onderzoekresultaat (een technologie) commercieel te ontwikkelen. Om dit te doen, heeft de onderneming spin-off is in principe verbonden met de universiteit via een licentieovereenkomst waarin de voorwaarden voor de overdracht van de technologie van het laboratorium naar het bedrijf(32)zijn vastgelegd. Het is moeilijk om duidelijker te zijn.

Deze omvatten:

  • De Vereniging van Ingenieurs van Montefiore (AIM), waarin de Universiteit van Luik (ULiège) is vertegenwoordigd naast sponsors zoals Engie Electrabel, Lampiris, Euresis, Schneider Electric(33), Siemens, Sonaca, Tractebel;
  • Ampacimon, dat op alle continenten werkt aan de optimalisering van het net, met partners als Elia, Alstom, Pôle Mecatech, Cigré, enz;
  • Taipro, ontwerper van microsystemen, met partners als Technord, Guardis, Biion, Safran ;
  • Blacklight Analytics, dat IT-vaardigheden koppelt aan energiesystemen en met name op het gebied van kunstmatige intelligentie werkzaam is.

Het is niet nodig de andere vier « universitaire spin-off industrieën  » te beschrijven, wanneer men eenmaal begrijpt dat onderzoek ten dienste staat van de industrie, die op haar beurt universitaire onderzoekers beloont. Deze pool van academische, industriële en politieke actoren die actief zijn op het gebied van de geavanceerde technologie, vormt een onmisbare garantie voor onze regeringen. Gezondheid is, net als natuur, nooit van enig belang tegenover economische imperatieven.

3. TWEE LEDEN MET WETENSCHAPPELIJKE EXPERTISE INZAKE MICRO- EN MACRO-ECONOMISCHE EN SOCIALE BEHOEFTEN OP HET GEBIED VAN MOBIELE TELECOMMUNICATIE:

Wij bevinden ons hier in het supra-sociale domein, waar, na de rapporten van de deskundigen te hebben ontvangen, de politieke relais, « voor het welzijn van de bevolking « , kunnen optreden.

Laura Rebreanu, lid van de Kamer van Koophandel en de Brussels Business Union, steekt haar enthousiasme over technologie als onmisbaar instrument voor de energietransitie niet onder stoelen of banken:  » Om de opwarming van de aarde tot minder dan 2°C te beperken, moet de overgang naar een koolstofarme samenleving, waarbij de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen wordt beperkt, snel en wereldwijd plaatsvinden. Slimme meters zijn essentieel om dit te bereiken(34). « Als we al in 1972 met het Meadows-rapport hadden geweten dat de oplossing daar was, voor onze neus, in de communicerende meters! « Veerkrachtig ondernemen « , « stoppen met verspillen « , « duurzaam « , « stedelijke mobiliteit « , « co-creatie « , de werkgeversvertegenwoordiging heeft de novlanguage aangenomen die voor deze« verandering met continuïteit  » zorgt. Een andere bijzonderheid van deze aanpak is dat het er steeds om gaat nieuwe technologieën en goede individuele gewoonten aan te moedigen, waarbij ervoor wordt gewaakt de grootste ondernemingen uit te dagen.

Walter Hecq, professor aan de Solvay Brussels School of Economics and Management, 75 jaar oud, is al tientallen jaren lid van alle comités.

4. TWEE LEDEN MET WETENSCHAPPELIJKE DESKUNDIGHEID OP HET GEBIED VAN DRAADLOZE COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN:

Sophie Pollin promoveerde aan het Instituut voor Micro-elektronica en Componenten. Na Berkeley ging ze aan de slag bij de ‘wireless group’ van Imec in Leuven, waar ze sinds 2012 assistent-professor is. In haar CV, dat beschikbaar is op de Imec-website, schrijft zij:  » Het internet van de dingen belooft steeds meer apparaten met elkaar te verbinden. We hebben dus oplossingen nodig die perfect passen bij de dichtheid van knooppunten, die intelligent, zelflerend en heterogeen zijn. Het complexe gebied van draadloze netwerken omvat zwermnetwerken, LTE cellulaire netwerken en toekomstige mobiele sensornetwerken in de lucht. Veel interessante uitdagingen en mogelijkheden samen! (35) ». Laten we niet vergeten dat Pollin geacht wordt « de effecten van elektromagnetische golven te evalueren « , met name op het gebied van de gezondheid, terwijl zij werknemer is van een bedrijf waarvan het motto luidt: « De effecten van elektromagnetische golven zijn niet alleen een probleem voor de gezondheid van de bevolking, maar ook voor het milieu. De kracht van de technologie mag niet worden onderschat. Technologie heeft het vermogen om levens te verbeteren. Daarom verleggen we de grenzen van de technologie(36) ».

David Erzeel werkt voor het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT), dat deze twee zaken regelt, en gaf op 24 maart 2017 een persbericht uit waarin hij zich verheugde over het feit dat  » degebruiksrechten van breedband België op de 3,5 GHz-frequentieband met vijf jaar verlengd (…) om mobiele 5G-technologie in Europa te introduceren « . Geen wonder dus dat  » Het BIPT moet de invoering van 5G in België bevorderen. Het is een kwestie van consumentenbelang en de werking van de interne markt voor elektronische communicatie(37) ». De voormalige voorzitter van het BIPT, Luc Hindryckx, werd lobbyist bij de ECTA (European Competitive Telecommunications Association), een orgaan dat met veel operatoren is geassocieerd. Dit is geen uitzondering, aangezien voormalige leiders van het BIPT vaak de draaideuren tussen de openbare en de particuliere sector (Belgacom, France Telecom, Orange, enz.) hebben geleend.

Wat kunnen wij tegen deze altruïstische wezens, die alles doen om onze toekomst veilig te stellen, zeggen behalve « dank u « ?

WETENSCHAP ALS SPEERPUNT VAN HET KAPITALISME

De wetenschap en haar academische tempels hebben een deel van hun activiteiten gewijd aan de technologische ontwikkeling, die onontbeerlijk is voor de winst en bijdraagt tot de plundering van de planeet. Van alle voorbeelden ondertekenden Proximus, ULB en VUB in juni 2015 in Beijing « een technologieovereenkomst met Huawei « , die« de 5G-infrastructuur zal leveren voor de ‘campus van de toekomst’ in Brussel(38) ». Als het zelfs niet tegenstrijdig lijkt om een exploitant en een multinationale onderneming in verband te brengen met zogenaamd onafhankelijke universiteiten, dan komt dat omdat deze laatste helemaal niet meer onafhankelijk zijn. In Frankrijk bijvoorbeeld is het IMS, een laboratorium voor de integratie van materialen en systemen dat verbonden is aan het CNRS,  » werkt aan de ontwikkeling van deze « wonder » chip die uiteindelijk op de kop van een speld zou moeten passen. Een creatie die echter alleen mogelijk is dankzij een partnerschap tussen een IMS-laboratorium en de elektronische-chipgigant STMicroelectronics(39) ». Het maakt niet uit dat het  » Er is ongeveer 72 liter water nodig om één van de kleine chips te produceren die laptops, GPS, telefoons, iPads, TV’s, camera’s, magnetrons en auto’s aandrijven. In 2012 werden waarschijnlijk ongeveer 3 miljard chips geproduceerd. Dit vertegenwoordigt bijna 200 miljard liter water. Voor halfgeleiderchips(40) ».

De wens van Céline Frémault is dan ook vroom wanneer zij haar commissie de opdracht geeft elektromagnetische golven te evalueren « in het licht van de technologische ontwikkelingen en de wetenschappelijke kennis, de economische eisen en de volksgezondheid « . Het is een pure aporie om « economische imperatieven » en gezondheidskwesties in één zin te plaatsen: er is geen gezondheid wanneer concurrentievermogen en groei worden geïntroduceerd. Het was dus niet de beoordeling van de commissie Frémault die zou bepalen of 5G al dan niet zou worden ingevoerd, maar het reeds genomen besluit van de multinationals om dit te doen, gesteund door de politieke elites, dat het standpunt zou bepalen van een wetenschappelijk panel dat onderschrijft wat moet worden onderschreven. Kortom, Frémault is, net als de anderen, een uitvoerder. De technocratie dicteert aldus haar keuzes aan de politici, die deze niet kunnen aanvaarden zonder het democratisch proces te veinzen door middel van een comité van deskundigen om de illusie van een onpartijdig besluit te wekken.

Reeds in 2010 heeft de Europese Commissie haar doelstellingen uiteengezet in de « Digitale agenda 2010 ». een actieplan voor 5G in Europa « , met als schaamteloze titel in de eerste alinea « dee snelle uitrol van 5G: een strategische kans voor Europa « . Ook staat er dat reeds « in 2013(41), De Commissie heeft een publiek-privaat partnerschap (PPP-5G) opgezet met 700 miljoen euro overheidsfinanciering, dat ervoor moet zorgen dat 5G-technologie in 2020 in Europa beschikbaar is. Onderzoeksinspanningen alleen zullen echter niet volstaan om Europa’s leiderschap op het gebied van 5G te verzekeren. Bredere actie is nodig om 5G en aanverwante diensten tot een realiteit te maken, met inbegrip van het ontstaan van een Europese « thuismarkt » voor 5G. Het was dus al duidelijk dat er geen openbaar debat kon plaatsvinden en dat er geen oppositie kon worden gehoord. Terwijl de pers de mond vol heeft van de « onbetwistbare voordelen van 5G « , zonder ook maar de minste twijfel te uiten, worden de politieke onderhandelingen discreet gevoerd. Is dit verwonderlijk als we weten dat de media in handen zijn van grote financiële groepen met meervoudige belangen, vooral in nieuwe technologieën? Andere instanties wijzen echter op het gevaar. In zijn Resolutie 1815 van 2011 stelt het Europees Parlement in punt 6: « . Wachten op gedegen wetenschappelijk en klinisch bewijs alvorens in te grijpen om bekende risico’s te voorkomen kan leiden tot zeer hoge gezondheids- en economische kosten, zoals in het geval van asbest, loodhoudende benzine of tabak . Niets zal doen, want het is economisch te belangrijk. In een situatie van diepe crisis en metamorfose van het kapitalistische systeem is de enige mogelijkheid om het voortbestaan ervan te verzekeren, een technologische stormloop. Het gevolg is dat de « groene » retoriek en de argumenten in termen van sociale vooruitgang van besluitvormers (zowel politici als werkgevers) de meevaller verdoezelen die de technologische omschakeling betekent.

COMMISSIE-FREMAULT: ZORGWEKKENDE RESULTATEN AANVOEREN OM ZE ONDER HET TAPIJT TE VEGEN

Het verslag van de commissie Fremault illustreert deze realiteit, waarbij twijfel alleen de begunstigden van het « economisch imperatief » ten goede komt, door een bloemlezing van beweringen/tegenbeweringen te bieden, waarbij zij enerzijds de « verontrustende » resultaten van wetenschappelijk onderzoek aanhalen, om deze vervolgens te verwerpen:

-  » Dit besluit is door de meerderheid van de betrokken deskundigen genomen op basis van verschillende studies die een verhoogd risico op glioma bij gebruikers van mobiele telefoons aantonen. Er is echter geen zekerheid en recente studies lijken aan te tonen dat het verband tussen blootstelling en glioma’s eerder afneemt dan toeneemt.

- Het is echter nog te vroeg om een definitieve uitspraak te doen, aangezien het jaren duurt voordat veel vormen van kanker zich ontwikkelen en het gebruik van mobiele telefoons in dit stadium nog te nieuw is (sic). Er is nog minder bewijs voor hersentumoren of andere hoofd- en nekkankers… De enige studie (sic) die naar mobiele telefoons en hersentumoren bij kinderen en adolescenten keek, toonde geen effect aan.

- Studies naar mogelijk genetische effecten (die indirect verband kunnen houden met kanker) hebben geen duidelijke effecten aangetoond. Er zijn alarmerende effecten gerapporteerd, maar alleen in studies waarvan de kwaliteit twijfelachtig kan zijn. Er is ook onvoldoende bewijs voor andere mogelijke effecten die enig verband met kanker kunnen hebben.

- Er zijn immunologische effecten waargenomen, maar tot op heden is de biologische relevantie van deze waarnemingen onduidelijk.

- Omdat we onze mobiele telefoons tegen ons hoofd houden, is er bezorgdheid dat de straling die de schedel bereikt schadelijke gevolgen voor de hersenen kan hebben (niet alleen kanker). Er zijn aanwijzingen voor effecten op de hersenactiviteit, de slaap, het leren of het geheugen, maar de effecten zijn beperkt en momenteel is het helemaal niet zeker dat ze een reële invloed op de gezondheid hebben (…) maar de resultaten zijn niet consistent en hebben waarschijnlijk geen functionele betekenis. Dit is ook het geval voor kinderen, waar twijfelachtige resultaten zijn geregistreerd. Er is geen verstoring van het thermoregulatoire mechanisme aangetoond bij volwassenen of kinderen. Niettemin is verder onderzoek nodig.

- Verschillende kritische evaluaties van deze studies komen tot dezelfde conclusie, namelijk dat een verstoring van de bloed-hersenbarrière door de inwerking van (onder andere) mobiele telefoonfrequenties mogelijk is, maar alleen wanneer de intensiteit van de blootstelling hoog is en er dus thermische effecten ontstaan. Bij « normaal » gebruik wordt geen verstoring van de bloed-hersenbarrière waargenomen (sic) vanMobiele communicatie apparaten en dus « normale » blootstelling. Laboratoriumproeven hebben geen neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer aan het licht gebracht, in tegenstelling tot wat sommige mensen beweren. Integendeel, sommige studies over dit onderwerp tonen een beschermend effect aan (sic).

- Studies hebben effecten op de voortplanting en de ontwikkeling aangetoond. Bij de betrokken blootstellingsniveaus konden echter geen ernstige effecten worden waargenomen. Bij muizen die gedurende vier generaties continu aan straling van draadloze communicatiesystemen waren blootgesteld, konden geen significante effecten worden waargenomen. Het is onwaarschijnlijk dat er effecten zouden zijn op de foetus van moeders die tijdens de zwangerschap zijn blootgesteld, vanwege de extreem lage blootstellingsniveaus. Er zijn geen serieuze aanwijzingen voor effecten op de kwaliteit van het sperma.

- Sommige niet-specifieke symptomen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid, worden soms toegeschreven aan blootstelling aan radiofrequenties. Dit omvat een verwijzing naar « elektromagnetische overgevoeligheid ». Vorige studies (sic)De conclusie van deze studies, die zijn aangevuld met recentere studies, is echter dat er geen bewijs is dat blootstelling aan elektromagnetische velden van bijvoorbeeld mobiele telefoons een oorzakelijk verband heeft met deze symptomen. Integendeel, er zijn aanwijzingen van een « nocebo » effect « .

Concluderend dat, ondanks talrijke studies, « de vraag ‘Is blootstelling aan elektromagnetische velden van draadloze communicatiesystemen schadelijk voor de gezondheid ? Zij bereiden zich ook voor op de toekomst en anticiperen op de toekomstige eisen van de telecomindustrie, die duidelijk in de richting van meer en meer « digitalisering » zullen gaan. Versoepeling van normen « :  » Er zij op gewezen dat de voorgestelde blootstellingslimiet niet betekent dat boven deze limiet reële risico’s te verwachten zijn. « Zoals in het geval van kernenergie is er geen risico wanneer economische belangen voorrang krijgen, zelfs niet wanneer we het hebben over situaties die we niet kennen(42). Voor de commissie,  » er is in feite geen echte wetenschappelijke basis voor zo’n strenge norm. Het is altijd de bedoeling geweest dat de regering rekening houdt met de aanbevolen waarden, maar ook met andere overwegingen (bijv. economische) (sic), en stelt daarom normen vast die de grens aangeven tussen aanvaardbare en onaanvaardbare blootstellingsniveaus (…) In het licht van de huidige wetenschappelijke kennis lijkt deze versoepelde norm niet onbillijk « .

De commissie, die zich zou moeten uitspreken over gezondheidsrisico’s, baseert zich in plaats daarvan op een door de industrie en adverteerders gecreëerde realiteit om te waarschuwen voor de ontoereikendheid van de infrastructuur in de toekomst:  » Het toenemende gebruik van smartphones en tablets draagt bij tot de groei van het mobiele dataverkeer (« data » in de breedste zin van het woord), en daarmee tot de toenemende druk op de bestaande infrastructuur, die steeds meer het risico loopt ondercapaciteit te vert onen. De commissie wijst erop dat « de drie drijvende krachten achter de groei  » het mobiele dataverkeer, de invoering van tablets, laptops, smartphones en steeds gevarieerdere toepassingen zijn, en concludeert dat « . Deze evolutie impliceert een voortdurende verbetering van de bestaande infrastructuren en vergt investeringen van de exploitanten. 4G met « LTE-capabele » antennes zijn multiband en multifrequentie (…) de drijvende kracht achter de wereldwijde markt en goed voor 4 miljard dollar in 2015 (ABI Research, 2015). Het is een voorbode van de komst van 5G in 2020 met LTE-B-antennes « .

Zei u « comité van deskundigen », waarvan velen uit de wetenschappelijke wereld komen? In feite doen zij het tegenovergestelde van wat wij van wetenschappers verwachten: zij gaan uit van veralgemeende gedragingen (het massale gebruik van mobiele technologieën) en concluderen dat deze een teken zijn van het welzijn van de samenleving(43)Dit is een veralgemening van het feit dat massaal gebruik onmiddellijk een bewijs van onschadelijkheid is (asbest is een goed tegenvoorbeeld op een ander niveau). De commissie voert het gebruikelijke argument aan dat er geen voorzorgsmaatregelen bij de invoering van nieuwe technologieën nodig zijn omdat  » Dit zou de ontwikkeling van de « slimme stad », die tot doel heeft de levenskwaliteit van de stadsbevolking te verbeteren en tegelijk bij te dragen tot een efficiënter gebruik van de hulpbronnen, aanzienlijk vertragen. De rest is hetzelfde, waar wordt uitgelegd dat  » Uit economische studies blijkt dat elke € die in zeer snelle netwerken (vast en mobiel) wordt geïnvesteerd € 3 aan BBP en € 1,5 aan belasting- en socialezekerheidsinkomsten oplevert « , en dat « het belangrijk is ervoor te zorgen dat de investeringen in zeer snelle netwerken niet alleen betaalbaar, maar ook duurzaam zijn. Daarom is het noodzakelijk de wetgeving te vereenvoudigen en de administratieve procedures en voorschriften zoveel mogelijk te beperken . Voor wie het niet begrepen heeft: « De door de Brusselse regering gewenste digitale omschakeling kan niet worden gerealiseerd zonder een gunstig juridisch, fiscaal en administratief kader « . Hier, in alles wat overeenkomt met « de verklaring over het gewestelijk beleid (20 juli 2014) « , wie zei dat hij « van Brussel een digitale hoofdstad wilde maken « ?

Aan het eind van het rapport zijn de suggesties van de commissie verbluffend. Op de website van het BIM zal het comité zeggen:  » Om een klimaat van wantrouwen tegen alle straling te vermijden, is het belangrijk duidelijk te communiceren. Het Comité is van mening dat de website in dit verband een belangrijke rol kan spelen. De commissie is van mening dat de website een grotere zichtbaarheid verdient « .

Hij voegt eraan toe:  » De voortplanting van golven is een abstracte zaak. Het nadeel van elektromagnetische golven is dat zij niet door onze zintuigen kunnen worden waargenomen, waardoor het grote publiek ontvankelijk is voor zowel informatie als verkeerde informatie. Informatiebronnen met betrekking tot het Gewest worden door het publiek soms als partijdig ervaren en worden daarom niet ten volle naar waarde geschat. Het Comité is van mening dat er behoefte is aan wetenschappelijk correcte maar gepopulariseerde communicatie, die (sic) onpartijdig is en wiens onpartijdigheid ook door het grote publiek wordt erkend. Suggestie: Zorg voor een onafhankelijk en eerlijk informatiekanaal voor dit technische onderwerp « .

Als je weet waarvandaan ze praten, is het puur cynisme.

EEN ONWERKBAAR MODEL

« Op basis van het bewijsmateriaal waarover we momenteel beschikken, is de technologische oplossing allesbehalve waarschijnlijk(44)

Dit model zal uiteindelijk op de grenzen van de planeet stuiten en blijft onhaalbaar, ook al zullen degenen die het willen toepassen het extractivisme tot het uiterste drijven en de mijnbouwactiviteit nieuw leven inblazen in landen die er massaal van waren afgestapt, zoals Frankrijk. De realiteit van de eindigheid van met name de natuurlijke hulpbronnen, zoals de zeldzame metalen die voor de nieuwe technologieën onontbeerlijk zijn, noopt ertoe een aantal feiten in herinnering te brengen.

In de mythe van de energietransitie begint het allemaal met de beheersing van zeldzame metalen, zoals vroeger met steenkool en daarna olie:  » Net als demiurges hebben we het gebruik ervan vermenigvuldigd op twee gebieden die essentiële pijlers van de energietransitie zijn: de technologieën die we « groen » hebben genoemd en digitale(45) ». Hoewel het begin van de energietransitie teruggaat tot de jaren tachtig in Duitsland, werd in 2015 de grote coalitie van 195 staten gevormd op de COP21, wat leidde tot het Akkoord van Parijs waarin de staten hoopten de klimaatverandering tegen te gaan en de opwarming onder de twee graden te houden(46) het vervangen van fossiele brandstoffen door groene energie. In zijn boek, het resultaat van een zes jaar durend onderzoek, stelt Guillaume Pitron zich een wijze man voor, een denkbeeldige figuur, die naar het podium van de COP21 zou gaan en zou zeggen:  » Deze overgang zal druk uitoefenen op hele delen van uw economieën, de meest strategische. Het zal hordes overtollige werknemers in nood brengen, die spoedig sociale onrust zullen veroorzaken en uw democratische verworvenheden zullen beschamen (…) De energie- en digitale overgang zal het milieu in ongekende mate verwoesten. Uiteindelijk zijn uw inspanningen en de tol die de aarde moet betalen om deze nieuwe beschaving op te bouwen zo groot dat het niet eens zeker is dat u zult slagen « concluderend: » Uw macht heeft u zozeer verblind, dat u de nederigheid niet meer kent van de zeeman bij het zien van de oceaan, noch die van de bergbeklimmer aan de voet van de berg. Maar de elementen zullen altijd het laatste woord hebben!(47) ». Pitron onderstreepte de meest cruciale vragen, die geen van de aanwezige delegaties zich had gesteld:  » Hoe komen we aan die zeldzame metalen zonder welke dit verdrag zinloos is? Zullen er winnaars en verliezers zijn in het nieuwe spel van de zeldzame metalen, zoals dat vroeger met steenkool en aardolie het geval was? Tegen welke kosten voor onze economieën, mensen en het milieu zal het mogelijk zijn om de toevoer(48) ».

De auteur onderstreept de nieuwe afhankelijkheid die wij voor onszelf zullen creëren, nog dramatischer dan de vorige:  » Door ons te willen bevrijden van fossiele brandstoffen, door over te schakelen van een oude orde naar een nieuwe wereld, zakken we in feite weg in een nieuwe en nog sterkere afhankelijkheid (…) We dachten ons te bevrijden van de tekorten, spanningen en crises die onze honger naar olie en steenkool veroorzaakte; we zijn bezig ze te vervangen door een nieuwe wereld van ongekende tekorten, spanningen en crises(49) ».

Bovendien is er de essentiële kwestie van « schoon hier » dat gebaseerd is op « vuil daar »: in grafietmijnen (een mijnbouwgrondstof die wordt gebruikt bij de fabricage van elektrische auto’s),  » Mannen en vrouwen, hun neus en mond bedekt met eenvoudige maskers, werken in een atmosfeer die verzadigd is met zwartgeblakerde deeltjes en zure dampen. Het is de hel.(50) ».  » Dit overzicht van de milieueffecten van de winning van zeldzame metalen dwingt ons plotseling tot een veel sceptischer kijk op het fabricageproces van groene technologieën. Nog voordat ze in gebruik zijn genomen, dragen zonnepanelen, windturbines, elektrische auto’s en spaarlampen de erfzonde van hun deplorabele energie- en milieuverleden. We moeten de ecologische kosten van de hele levenscyclus van groene technologie meten — een kostprijs die nauwkeurig is berekend(51) ».

Over de onmogelijkheid om deze overgang te verwezenlijken zonder een massaal verbruik van energie en grondstoffen ( kolen‑, olie‑, gas- en kerncentrales, windmolenparken, zonneparken en slimme netwerken — allemaal infrastructuur waarvoor wij zeldzame metalen nodig zullen hebben  »), heeft Pitron herhaalde pogingen ondernomen om contact op te nemen met Jeremy Rifkin, theoreticus van de derde industriële revolutie en voorstander van de energietransitie, zonder succes. En zijn verklaring voor dit lek biedt een algemene verklaring voor de massale blindheid en waan van greentech : de energie- en digitale transitie is uit de grond gestampt. Wat ook de toepassingen mogen zijn, elk ervan gaatin feite « in de eerste plaats op een veel prozaïscher manier uit van een in de grond gehakte krater (…) In wezen lossen we de uitdaging van de impact van menselijke activiteit op ecosystemen niet op, we verplaatsen hem alleen maar(52) ».

OM DE WEIGERING TE VERWOORDEN VAN DE WERELD WAAROP WIJ WORDEN VOORBEREID EN DE STRIJD TEGEN ONFATSOENLIJKE RIJKDOM

Onze hoop vestigen op politici, hen smeken om « het juiste te doen », is hun de macht geven om hun oplossingen op te leggen met behulp van de media-instrumenten die zij beheersen en die zij zullen gebruiken om ons te doen geloven dat deze oplossingen het resultaat zijn van onze eisen en voor ons eigen bestwil. Dat geldt ook voor de digitale transitie, die wordt aangestuurd door multinationals en hun volgelingen. 5G, het symbool van deze race naar de top, belooft ons de hel. Het zijn de captains of industry, degenen die hun brievenbusfirma’s in Luxemburg hebben gevestigd, de bankiers en andere agioteurs die de voormalige Eerste Minister Charles Michel namens de regering had opgedragen na te denken over een Nationaal Strategisch Investeringspact, waarvan de sponsors niemand minder zijn dan de bazen van Belfius, Proximus, Sioens Industries, het Verbond van Belgische Ondernemingen, enz. die de echte architecten zijn van het  » ons land voor te bereiden op het volgende decennium « . Dit vereist dat ze  » om in de komende jaren een aantal dringende investeringen te doen. Deze investeringen zullen de economie, de innovatie en de werkgelegenheid versterken. Wij hebben deze extra welvaart nodig om onderwijs, gezondheidszorg en sociale bescherming te kunnen blijven financieren. Laten we allemaal aan de slag gaan om dit te laten gebeuren. Laten we samen aan onze toekomst bouwen. Omdat de toekomst van ons is! « . Natuurlijk is het voorlopig alleen aan hen, die maar één ding willen: de macht behouden om de groei weer aan te zwengelen en zo hun winsten veilig te stellen(53). Maar het is de toekomst van de levende soorten en de natuur, niet die van een onverzadigbare minderheid, die door 10% van de bevolking wordt geïmiteerd en gesteund, waar wij ons zorgen over maken. En om deze toekomst veilig te stellen, zal het onvermijdelijk zijn om af te stappen van het imperatief van economische groei en radicale veranderingen te durven doorvoeren. We weten wat we moeten afwijzen en wat we moeten omkeren. Ons overleven hangt ervan af.

Alexandre Penasse

Voor verdere reflectie, lees ook: « We zijn in oorlog met 5G », https://www.kairospresse.be/article/62899/, en alle artikelen op de site, door in de zoekbalk « 5G » in te typen

Notes et références
  1. Stephen Emmott, 10 milliards, Fayard, 2014, p.142
  2. Ibidem, p.143.
  3. Clive Hamilton, Requiem pour l’espèce humaine, Paris, 2013, p. 20.
  4. Clive Hamilton, op. cit, p. 16.
  5. http://www.ieb.be/5G-l-exploitation-sans-travail-c-est-la-sante
  6. https://www.rtbf.be/info/medias/detail_la-belgique-sera-t-elle-prete-pour-la-5g?id=9990997.
  7. https://spectrum.ieee.org/video/telecom/wireless/everything-you-need-to-know-about-5g.
  8. Clive Hamilton, op. cit., p. 49.
  9. http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/54/1214/54K1214001.pdf.
  10. Il faut préciser que ce n’est pas vraiment une déduction, la comparaison entre les pays n’est pas la cause de la volonté de faire « mieux », elle n’est qu’un prétexte à la course. Ce n’est donc pas parce qu’ils voient les autres que les États veulent faire mieux, mais parce qu’ils veulent faire mieux qu’ils regardent les autres.
  11. Dans le pacte national pour les investissements stratégiques, véritable feuille de route pour le déploiement tous azimuts des technologies numériques, pas une seule fois le mot « climat » n’est employé dans son sens propre. De même, « L’accord de Paris sur le changement climatique ne mentionne pas une seule fois les mots “métaux”, “minerais” et “matières primaires” », voir Guillaume Pitron, La guerre des métaux rares. La face cachée de la transition énergétique et numérique, Les Liens qui Libèrent, 2018, p. 23. Cela fait également partie de la novlangue, qui consiste aussi à utiliser les mots dans des sens figurés qui petit à petit prendront un sens propre. Nous reviendrons plus loin sur cette question.
  12. https://www.premier.be/sites/default/files/articles/Report_FULL-FR_WEB_FINAL.pdf
  13. « Lancement du pacte national pour l’investissement en Belgique », 11/09/2018, www.rtbf.be
  14. https://premier.fgov.be/sites/default/files/articles/Report_FULL-FR_WEB_FINAL.pdf
  15. « Rudy Demotte absent de la présentation du plan d’investissements : «On n’est pas là pour lustrer le travail du fédéral» », 11/09/18, La Première, www.rtbf.be.
  16. « Lancement du pacte national pour l’investissement en Belgique », 11/09/2018, www.rtbf.be.
  17. Idem.
  18. Clive Hamilton, op. cit, pp. 55–56.
  19. « Stefaan De Clerck : «Je ne vois pas pourquoi je devrais renoncer à mes indemnités parlementaires» », 28/09/13, www.lavenir.net
  20. « Dans l’entourage de Charles Michel, il se dit (sic) que ce dernier est particulièrement remonté contre le management de Proximus. Le premier ministre n’a été informé qu’en fin d’après-midi et s’estime mis devant le fait accompli », Le Soir, 09/01/2019.
  21. « Stéphane Richard mérite-t-il son salaire de 1,55 million d’euros ? », 2017, www.capital.fr.
  22. http://celinefremault.be/fr/ondes-electromagnetiques-designation-de-la-composition-du-comite-dexperts
  23. https://www.who.int/peh-emf/project/intorg/fr/
  24. https://reporterre.net/IMG/pdf/ondes-experts-declaration_d_interets.pdf
  25. « Lobby mode d’emploi ? », communiqué de presse de l’association française Robin des Toits – 09/01/2014, https://www.robindestoits.org.
  26. https://www.bbemg.ulg.ac.be/fr/index-bbemg/infos-complementaires/independance-et-integrite-scientifique.html
  27. http://tervueren-montgomery.eu/pdf/2015–12-08-Reunion-information-Forgez-votre-opinion-sur-la-ligne-150000V
  28. https://www.researchgate.net/publication/242784812_GSM_Wifi_etc_danger_pour_notre_sante
  29. Voir l’article de Paul Lannoye in Kairos, novembre-décembre 2018, « Avec la 5G, tous cobayes ? ».
  30. https://www.ieee.org/content/dam/ieee-org/ieee/web/org/about/corporate/2018-bod-bios.pdf, consultée en décembre 2018, cette page n’est désormais plus accessible sans un identifiant et un mot de passe.
  31. http://ieee-wf-5g.org/
  32. http://www.sopartec.com/fr/qu_est-ce-qu_une-entreprise-spin-off-/122/2#.XDtwis1CdVg
  33. Vous vous souvenez, entreprise dont Tanuja Randery, administratrice de Proximus, est présidente pour le Royaume-Uni et l’Irlande… nous n’avons ni la place ni le temps de développer les croisements entre tous les protagonistes de l’affaire et leurs divers liens avec les entreprises, mais il est assuré que cette recherche donnerait un tableau digne d’un empire mafieux.
  34. « Compteurs intelligents : un outil dans la transition vers une société bas carbone », 18/05/2018, www.beci.be.
  35. https://www.esat.kuleuven.be/telemic/People-of-telemic/00041938
  36. https://www.imec-int.com/en/about-us
  37. https://www.ibpt.be/public/pressrelease/fr/135/persbericht_BroadBand%20Belgie_verlenging%20gebruiksrechten_240317_FR.pdf
  38. www.ulb.ac.be/babelbox/ws/getfile.php5?filter=databox6-art-attach-699…pdf
  39. « La puce qui va ringardiser nos smartphones est conçue à Talence », 22/10/2014, https://objectifaquitaine.latribune.fr.
  40. Stephen Emmott, Ibid., p. 75.
  41. Un plan d’action pour la 5G en Europe, cf. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2016:0588:-FIN:FR:PDF
  42. Voir http://www.kairospresse.be/article/appel-absurde-2-le-forumnucleaire
  43. « Aujourd’hui, plus personne ne nie l’apport de la technologie mobile pour le bien-être de la société et le succès de son développement en est le reflet ». , cf. le panel d’experts…
  44. Stephen Emmott, pp. 167 & 169.
  45. Guillaume Pitron, La face cachée de la transition énergétique et numérique, Les Liens qui Libèrent, 2018, p. 17.
  46. Pour 2 degrés, c’est déjà trop tard.
  47. Guillaume Pitron, Ibidem, p. 22.
  48. Ibidem, p. 23.
  49. Ibidem, p. 26.
  50. Témoignage anonyme d’une journaliste chinoise, Ibidem, p. 42.
  51. Ibidem, p. 55.
  52. Ibidem, p. 69.
  53. Notons, et ce n’est pas rien, que lors d’une session parlementaire, Ecolo-Groen, MR, CDH, Open-VLD, NVA, PS, se disent enchantés du Pacte, sans même que la composition du comité ne les choque le moins du monde. Audition à la Chambre des représentants de Belgique, du 22 décembre 2017. http://www.lachambre.be/FLWB/PDF/54/2867/54K2867001.pdf

Espace membre

Leden