Het speciale nummer van Kairos, Illimitations, was nog maar net van de pers of vele advertenties in ons vlakke land begonnen dezelfde slogan te gebruiken: ‘Unlimited ‘. Eerst was er Proximus, dat voor zijn aanbiedingen van mobiele telefoons overal in 1 m hoge letters « UNLIMITED » schreef. Blijkbaar is er een categorie klanten die urenlang films kijken op hun smartphones, waarvoor abonnementen nodig zijn waarmee men data kan laden op een… onbeperkte manier. Daarna was het een andere mobiele telefoonoperator die ons zijn « onbeperkt » op de radio en in straatreclames liet horen. Denkt u dat deze beweerde overschrijding tot deze sector beperkt is gebleven? Helemaal niet: het was toen het huishoudelijke apparatenmerk Miele dat verkondigde: » Enige beperkingen? Zoiets bestaat niet! « Wij kunnen het alleen maar met hen eens zijn: de onfatsoenlijkheid van de advertenties vleit de meest ongebreidelde instincten van de consumenten zonder grenzen. Wij gaan ervan uit dat de wasmachines van Miele binnenkort met de vaatwasmachine zullen kunnen chatten terwijl zij wachten op de terugkeer van de meester of de meesteres des huizes, aangezien zij, aangesloten, een kleine koffie zullen kunnen bestellen bij de perco, die dan zal moeten stoppen met het bewonderen van George Clooney op zijn geïntegreerde scherm…
ZWART IS ZWART
« Noir c’est noir, il n’y a plus d’espoir » zingt Johnny Halliday. Het is waar dat men wanhopig kan worden als men ziet dat zoveel van onze tijdgenoten bezwijken voor de verleiding van overconsumptie die door de reclamecampagne van « zwarte vrijdag » wordt opgewekt. Handelaren kunnen niet langer wachten op de eindejaarsfeesten en de uitverkoop in januari, en het concept van « Black Friday » heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Zoals alles wat hypercommercieel is, komt het uit de Verenigde Staten waar de 4e vrijdag van november een vrije dag is omdat de dag na Thanksgiving Day (slachtdag van de kalkoen en dankzegging aan de Heer voor de goede oogsten van het jaar in de VS) een dag van wilde verkopen is. En dan zijn wij verbaasd dat de thuisblijvers zich zorgen maken dat zij zich niet meer thuis voelen maar worden binnengevallen door culturen van elders (meestal van over de Atlantische Oceaan). Het derde nummer van de gratis Metro van vrijdag 27 november had een speciale editie van 30 bladzijden, vol met advertenties, waarin de woorden « Black Friday » tientallen keren voorkwamen. Wie goed oplet, ziet naast de vierkleurige advertenties kleine artikeltjes met de kop « Pas op voor opdringerig aangesloten speelgoed » of « Nieuwe recorddrempel voor broeikasgassen « . Wij hebben medelijden met onze collega’s die proberen redelijke boodschappen over te brengen, maar die worden overweldigd door de marketinggerichte logica van hun eigenaar, de Rossel-groep.
Wij kunnen begrijpen en afkeuren dat de koopman duizend mogelijkheden probeert te verzinnen om u uw goede geld te laten uitgeven, maar wij hebben het volste recht om verbaasd te zijn dat de NMBS op deze dag van koopkoorts retourtickets aanbiedt voor 5 euro. En dan besef je dat de minister die verantwoordelijk is voor onze spoorwegen een liberale Ardennenaar is. Het is jammer dat zij niet zo creatief is in het bevorderen van het GEN-netwerk waar al bijna 30 jaar tevergeefs op wordt gewacht.
Alain Adriaens