F1 op Francorchamps: een krankzinnige publieke uitgave voor een verouderd speeltje

Onderstaande tekst werd voorgesteld aan Le Soir en La Libre Belgique voor hun respectieve forum- en debatrubrieken. Geen van beide mediakanalen vond het nodig het voor publicatie te bewaren. Dus besloten we om het via onze netwerken te verspreiden.

 

Moeten we terugkeren naar wat de Formule 1 vertegenwoordigt, terwijl ze een schim zou moeten zijn van haar verkwistende, structureel, milieu- en sociaal destructieve verleden? F1 heeft geen plaats in een vriendelijke, sociaal evenwichtige en ecologisch verantwoorde maatschappij. Het vertegenwoordigt een verwoestende culturele lijn die dringend doorbroken moet worden als we onszelf een betere kans op een gelukkige toekomst willen geven.

Het ziet er echter naar uit dat het nog een mooie toekomst voor zich heeft. Het Waals Gewest blijft immers niet alleen jaar na jaar zijn tekorten aanzuiveren, maar het lijkt er ook voor te zorgen, met name via minister Marcourt (die zegt op zoek te zijn naar een etalage voor Wallonië(1)), dat het zijn contract met Bernie Ecclestone verlengt(2). Tenzij dit verlangen verbergt dat ons Gewest zich niet kan ontdoen van het geheime contract uit 2006 dat de Société de promotion du circuit de Francorchamps in het Engels heeft ondertekend met de onontkoombare houder van F1(3)De ondertekenaars kenden de taal niet, zoals zij zelf verklaarden. In ieder geval weten we vandaag dat we F1 op onze rug zullen hebben ten minste tot 2015 inbegrepen(4)! Er wordt zelfs gesproken over een verlenging van de zaak zonder dat het Waalse parlement ook maar de minste inspraak heeft. Zelfs hij heeft het contract nog niet kunnen inzien. Hieruit blijken de grenzen van de parlementaire controle.

De kosten van de operatie, tussen 2007 en 2013, bedragen 82,45 miljoen euro(5)(inclusief investeringen) ten laste van de Waalse openbare middelen! Kortom, een astronomisch bedrag voor een activiteit waarvan wij op zijn minst zeker waren dat zij economisch succesvol zou zijn. Inderdaad, bij de herlancering van de GP, om de volkswraak te sussen wegens de meer dan 50 miljoen € die werden uitgegeven voor de renovatie van het circuit en de financiering van de miljardair Bernie Ecclestone, hadden onze politici een financieel plan uit de hoge hoed getoverd dat een verlies aankondigde in het eerste jaar, een evenwicht in het tweede jaar en een winst in het derde jaar, m.a.w. in 2008(6). Het is duidelijk dat dit niet het geval is wanneer men in de pers leest dat het Waals Gewest voor 2013 « slechts » 6 miljoen euro zal moeten dekken.

Ondertussen zijn het Waals Gewest en de Federatie Wallonië-Brussel bijna dag na dag op zoek naar geld om hun chronisch tekort en de behoeften van hun missies op te vangen. Het is zo moeilijk om de begroting voor de volgende zittingsperiode sluitend te krijgen dat er zeer moeilijke afwegingen moeten worden gemaakt. Eén voorbeeld toont het gewicht van de 82,45 miljoen euro die reeds aan F1 zijn besteed in verhouding tot andere behoeften. Het Waals Gewest zoekt 55 miljoen euro om nieuwe schoolplaatsen te creëren(7). Om dit te bereiken probeert zij een publiek-privaat partnerschap op te zetten, maar deze regeling wordt sterk bekritiseerd door de Inspectie van Financiën, en het is niet zeker dat zij zal slagen.

Aan de andere kant zullen de zaken waarschijnlijk nog gecompliceerder worden. De moderne gladiatoren, zoals de ruiters zichzelf noemen, zijn niet langer in trek. Zij zijn niet immuun voor de vragen die over hun hobby worden gesteld in een tijd waarin het IPCC alarm slaat over de opwarming van de aarde. De zogenaamde « groene » maatregelen waartoe het Europees Parlement(8) en bedrijven oproepen om de koolstofvoetafdruk van hun spel te verkleinen, vallen niet in goede aarde bij(9). Zij maken geen deel uit van het culturele referentiekader van de F1, dat gericht is op de opwinding van « steeds sneller gaan »(10). De kijkcijfers van de huisartsen dalen over de hele wereld(11), wat voor ons heel goed nieuws zou zijn, ware het niet dat het Waals Gewest dit absurde contract heeft ondertekend.

De volgende GP wordt gehouden op 22–23-24 augustus. Laten we hopen dat het Waalse parlement bij deze gelegenheid eindelijk de nodige onderzoekscommissie durft in te stellen naar het schandalige contract tussen het Waalse Gewest en Ecclestone, om er zo snel mogelijk van af te zijn.

We willen niet dommer worden door ‘panem et circenses ‘. Wij zijn geïnteresseerd in ons collectieve lot. F1 heeft geen plaats daar.

 

Michèle Gilkinet, voormalig parlementslid

Paul Lannoye, voorzitter van de Grappe en ere-parlementslid

Bernard Legros, leraar en essayist

Christine Pagnoulle, docent Universiteit van Luik, ATTAC-Luik

Alexandre Penasse, hoofdredacteur van Kairos, anti-productivistisch tijdschrift voor een fatsoenlijke samenleving

Eddie Vanhassel, leraar

Notes et références
  1. http://www.spa-francorchamps.be/fr/archives_details.php?id=147
  2. http://www.rtbf.be/info/belgique/detail_f1-a-francorchamps-contrat-signe-pour-trois-annees-supplementaires?id=7826180
  3. Monsieur Ecclestone est actuellement poursuivi en Allemagne pour corruption. Le procès est en cours depuis avril 2014 http://www.liberation.fr/sports/2014/04/24/le-patron-de-la-formule-1-bernie-ecclestone-juge-pour-corruption_1003480
  4. http://www.lesoir.be/14556/article/sports/sports-mecaniques/2012–07-08/f1-gp-belgique-maintenu-jusqu’en-2015
  5. http://www.dhnet.be/actu/economie/le-grand-prix-de-f1-ne-coute-plus-que-six-millions-53a51cef3570c0e7433e2771
  6. http://www.grappebelgique.be/spip.php?article1391
  7. http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgique/article/detail/1774355/2014/01/15/De-nouvelles-places-dans-les-ecoles-Le-budget-wallon-en-peril.dhtml
  8. http://www.lejdd.fr/Ecologie/Actualite/La-F1-passe-en-mode-durable-89690
  9. http://sports.orange.fr/f1/ferrari-menace-de-quitter-la-f1-newsweb-sports_CNT0000002FXAJ.html
  10. « Pour Bernie Ecclestone, grand « patron » de la formule 1, mais qui reste soumis aux règles dictées par la FIA, la volonté de cette dernière de surfer sur la vague écolo-médiatique en imposant à la F1 ce genre de contrainte va tout simplement la dénaturer, « lui faire perdre son âme », et faire disparaître le rêve qu’elle représente » http://www.automobile-propre.com/2011/06/09/f1-revolution-verte-formule‑1/
  11. http://www.auto123.com/fr/course-automobile/f1-la-categorie-souffre-dun-declin-de-son-audience-tv?artid=168461

Espace membre

Leden