DE WEERSTAND TEGEN RECLAME WORDT GEORGANISEERD

Illustré par :

Ondanks steeds meer bewijzen voor de verwoestende effecten van overconsumptie in onze welvarende samenlevingen, blijft de meerderheid van onze tijdgenoten zich ongeremd volproppen. De balansen eind 2019 zijn beangstigend: recordjaar voor vliegreizen (35 miljoen in België); piekverkoop van auto’s (550.000, vooral zware SUV’s). Degenen die de catastrofe proberen uit te stellen, beseffen dat achter deze irrationele gedragingen de schadelijke invloed van de reclame schuilgaat. Daarom mobiliseren zij zich om tegen de alomtegenwoordigheid ervan te strijden.

VERBOD OP RECLAME VOOR AUTO’S

Januari is de maand van het autosalon en begin december lanceerde Febiac (de Belgische automobiel- en fietsfederatie) haar promotiecampagne. Een vloed van pro-auto advertenties verzadigen de media. Maar het verzet organiseert zich en een coalitie van verenigingen en actieve burgerbewegingen stelt deze afstraffing aan de kaak. Hun doel? Maak duidelijk dat  » Het doel van deze promotiecampagne is de wens te wekken om een van de « paradepaardjes » van de autofabrikanten te kopen, d.w.z. die producten die hun de meest comfortabele winstmarges opleveren. Deze kooplust wordt opzettelijk aangewakkerd door de symbolische meerwaarde die aan de voertuigen wordt toegekend, en in het bijzonder aan de meest modieuze voertuigen van het moment, de SUV’s. Zij bevorderen viriliteit, macht, vrijheid en bescherming tegen « gevaren van buitenaf ». « (1).

Het collectief heeft zijn eisen aan de « bevoegde autoriteiten » toegezonden:  » In het beste geval, alle reclame voor auto’s afschaffen; als progressiviteit nodig is, alle reclame verbieden voor voertuigen met verbrandingsmotoren die meer dan 95g/CO2/km en voor elk voertuig waarvan het gewicht, het vermogen en de snelheid buitensporig zijn en waarvan de vorm van de voorzijde gevaarlijk is voor anderen. (…). Het uiteindelijke doel is dat er handelsnormen worden vastgesteld voor « onredelijke » voertuigen, zodat deze niet langer worden geproduceerd.  »

Deze actie drijft de spot met de reclamebeelden van droomauto’s in droomomgevingen, ver van de trieste realiteit van de dagelijkse verkeersopstoppingen. Het is verheugend dat het wordt gesteund door een coalitie van organisaties uit verschillende sectoren die niet gewoon zijn samen te werken: GRACQ (dagelijkse fietsers), Bruxsel’Air, Inter-Environnement Wallonie, BRAL, Fietsersbond, Extinction Rebellion, Welkom op de Kleine Ring, Réseau ADES, Critical Mass Brussels, Les Bloemekets, Inter-Environnement Bruxelles, UrbaGora, 1060/0, Pro Vélo, Tous À Pied, Mundo‑n. Kan de anti-reclame strijd een drijvende kracht zijn voor de convergentie van de strijd?

RECLAME SCHERMEN, OVERAL, OVERAL, OVERAL…

De invasie van de reclame, die vandaag nog toeneemt met de vermenigvuldiging van straattelevisies en andere schermen, zet de mensen aan tot consumeren en heeft François Ruffin, een Frans parlementslid en tevens de redacteur van onze geëerde collega, op en neer doen springen Fakir :  » In het « hoekje » van dit Parijse café stond ik te plassen toen, verrassing, verbazing: 20 centimeter van mijn ogen, boven de vespasienne, een scherm mij zijn zekerheden oplegde. « Het is onmogelijk om uw advertentie te missen. En inderdaad: hoe kun je ontsnappen aan deze boodschap, helder, kleurrijk en ontroerend, die boven elk urinoir, op elke deur in deze kelder prijkt? Het is moeilijk te ontsnappen, tenzij je je ogen sluit en een ongeluk met vloeistof riskeert… Terwijl de advertenties voor Uber, Bnp-Paribas, Fnac voorbij scrolden, dacht ik: « Zelfs hier! » Zelfs hier, dringen adverteerders onze beschikbare hersentijd binnen! Ze komen ons opjagen in het toilet! Zelfs deze duizend jaar oude tevredenheid, en nog meer, die tot ons komt vanuit de nevelen van de tijd, zelfs dit zullen ze erin slagen te bezoedelen!  »

En het is waar dat de laatste jaren op straat en in alle openbare ruimten reclameschermen de openbare ruimte hebben verzadigd (eerst scrollend, vervolgens verlicht en tenslotte digitaal). Buitenreclamebedrijven lobbyen hard om ze overal te plaatsen, soms zelfs illegaal.

BIG BROTHER IS WATCHING YOU

Sommige van deze machines, die evenveel elektriciteit verbruiken als 2 gezinnen (7.000 kWh/jaar), worden zelfs spionnen: uitgerust met camera’s bestuderen deze schermen ons om van onze gezichten onze reacties op hun reclame af te lezen: is de boodschap ontvangen of niet, op welke « target »? Deze BigBrother zal je meer en meer bespioneren: de Digital Out-Of-Home (DOOH), zoals adverteerders het noemen, doet hen watertanden:  » Het is een revolutie voor adverteerders om hun campagnes zelf te kunnen programmeren, op een gecentraliseerde manier, en om er datatargeting aan te kunnen koppelen, » legt een directeur uit van een bedrijf dat gespecialiseerd is in branding en retargeting.

Francois Ruffin en negen andere leden van de partij France insoumise hebben in de Franse Nationale Assemblee een amendement ingediend op een wet betreffende de « Preventie van risico’s in verband met lawaai- en lichtvervuiling  » om beeldschermen in badkamers en op het werk te verbieden. Het is niet zeker dat de soldaatjes van La République en marche deze tekst zullen steunen, die niettemin onze lichamelijke en geestelijke gezondheid beschermt.

En wat kunnen wij, als gewone burgers, doen tegen deze inbreuk op onze privacy? Moeten we de meest radicale « ad-hiders » aanmoedigen om opdringerige apparaten te saboteren?

Alain Adriaens

Notes et références
  1. Tous les détails sur https://boycottautosalon.wordpress.com

Espace membre

Leden