De verlokking van mediadiversiteit

Illustré par :

Alleen al de verschillende titels en kanalen zouden het bewijs leveren van de diversiteit van de media, zonder dat verder hoeft te worden nagedacht: « als er veel zijn, is het omdat het anders is ». CQFD ? Voor diezelfde media is het antwoord vanzelfsprekend. Maar voor politici? Ook. Analyseer de aanwezigheid van
De verschillende media-« merken »(1) zijn eigendom van een klein handjevol mediaconcerns, die allemaal dezelfde ideologie uitdragen. Welkom in de heerschappij van het eenzijdige denken, dat niet veel goeds voorspelt voor de « volgende wereld », tenzij we er ons op toeleggen.
democratische controle van informatie.

Tussen maart en juni blijkt uit de lijst die ons door de regering is verstrekt in het kader van ons proces wegens belemmering van de persvrijheid (de regering weigert al meer dan 7 maanden onze aanwezigheid), dat 16 « belangrijke media » aanwezig zijn op de persconferenties na de Nationale Veiligheidsraad. Dit zijn La Libre, La DH, LN 24, Belga, VTM, RTBF, VRT en Le Soir,
Sudpresse, De Standaard, Knack, Het Nieuwsblad, RTL, L’Avenir, L’Echo, Kanaal Z/Canal Z.

16 VERSCHILLENDE MEDIA UIT 5 VERSCHILLENDE MEDIAGROEPEN

Bij het vaststellen van de eigendom van deze verschillende media wordt de diversiteit al aanzienlijk uitgehold, van 16 naar 5:

  1. La Libre en La DH behoren tot dezelfde groep: IPM(2), hetgeen verklaart waarom dezelfde journalist soms beide media vertegenwoordigde op persconferenties.(3)
  2. De Rossel-groep is onder meer eigenaar van Sudpresse, Le Soir en Belga.(4)
  3. Groupe Roularta is eigenaar van Kanaal Z/Canal Z, Knack, VTM. Bovendien is deze groep in gelijke delen met Rossel (elk 50%) eigenaar van Mediafin, en bezit zij ook Le Vif/L’Express.(5)
  4. De toekomst, die een beetje « apart » is omdat de belangrijkste aandeelhouders de provincie Luik en 74 Waalse gemeenten zijn (plus één Vlaamse en één Brusselse), behoort tot de Nethys-groep, die in België bekend is om zijn schandalen.(6)
  5. De Mediahuis Groep (Corelio) is eigenaar van Het Nieuwsblad, De Standaard (maar ook onder meer Het Belang Van Limburg) en heeft belangen in tal van bedrijven.(7)

De groepen IPM, Rossel, Roularta, Nethys en Mediahuis (Corelio) bezitten samen 13 van de media: La Libre, RTL, La DH (IPM); Belga, Le Soir, Sudpresse, L’Écho (Rossel); VTM, Knack, Kanaal Z/Canal Z (Roularta); De Standaard, Het Nieuwsblad (Mediahuis) ; L’Avenir (Nethys), die aanwezig waren op de meeste persconferenties naar aanleiding van de nationale veiligheidsraden.

RTL Belgium, eigendom van IPM, staat centraal in de kruisparticipaties en is ook onrechtstreeks verbonden met Rossel…, net zoals Belga verbonden is met IPM, een aandeelhouder van 16% in het agentschap, en met RTL, via Audiopresse. Het agentschap Belga, dat aanwezig is op elke persconferentie na de NSC, is geen media-outlet als zodanig, maar levert beelden en teksten aan andere media, en rekent onder zijn klanten de regeringen(8).

KRUISPARTICIPATIES EN MEERDERE ZETELS IN DE RADEN VAN BESTUUR

Alleen al uit de grafieken blijkt de kruiselingse eigendom van de verschillende media, waarvan de ene eigenaar is van de andere via een intermediaire structuur die zelf weer eigendom is van de verschillende groepen. De directeuren hebben zelf zitting in het bestuur van andere verwante groepen of organisaties. In de Raad van Bestuur van RTL zetelen bijvoorbeeld Bernard Marchant (CEO van Rossel) en Patrice Le Hodey (eigenaar, samen met de familie Le Hodey, van de IPM-groep); in de Raad van Bestuur van Belga zetelen Philippe Delusinne (gedelegeerd bestuurder van RTL), Bernard Marchant (Rossel), François Le Hodey (IPM); in de Mediahuis-groep zetelen Thomas Leysen (IPM) als voorzitter van de Raad van Bestuur, Bruno de Cartier d’Yves (L’Avenir, RTL, Audiopresse). Etc.

RTBF EN LN24

Er blijven dus drie mediakanalen over die tot geen enkele mediagroep behoren(9).

- LN24, dat op 2 september 2019 om 20.00 uur live vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Parlement van start gaat. Na amper een jaar bestaan beschouwt de regering de zender al als « een belangrijke speler in het Belgische medialandschap « . Misschien omdat de medeoprichters, Joan Condijts en Martin Buxant, goede connecties hebben: de eerste is de voormalige redacteur van L’Écho ; de tweede ging door La Libre, vriend van oud-hoofdredacteur Francis Van de Woestyne, columnist bij L’Écho, journalist bij de Bel-RTL ochtendshow, in 2014 in een politiek programma op RTL, journalist bij de Morgen. De mens heeft relaties.

Het coronavirus zal LN24 in staat hebben gesteld zijn publiek aanzienlijk te vergroten(10), aangezien het op alle persconferenties na de NSC’s werd verwelkomd (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de RTBF of de VRT). Niet veel informatie over LN24 op de CSA website(11). Op Wikipedia vinden we dat deze laatste als partners heeft Belfius, Ice-Patrimonials (de investeringsmaatschappij van Jean-Pierre Lutgen, de broer van de andere, die eigenaar is van Ice Watch), Besix en Giles Daoust (algemeen directeur van Daoust en Title Media), die samen 4,2 miljoen euro zaaikapitaal inbrengen; de rest wordt in gelijke delen ingebracht door de drie oprichters (van wie de laatste inmiddels is teruggetreden): Joan Condijts, Martin Buxant en Boris Portnoy(12).

- RTBF: we kennen de belangenconflicten die door de publieke zender lopen, waarvan de Raad van Bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de belangrijkste politieke partijen in het Franse taalgebied: MR, PS, Ecolo, cdH, enz., waarbij de PTB een uitzondering vormt met zijn twee leden. De algemeen beheerder, Jean-Paul Philippot, heeft welgeplaatste vrienden en een lange arm(13), van wie werd onthuld dat zijn salaris sinds 2014 hoger ligt dan het door de Federatie Wallonië-Brussel vastgestelde salaris. De « klokkenluider » is inmiddels ontslagen, van welk besluit de Raad van Bestuur akte heeft genomen:(14). Er wordt echter gezegd dat de zaak veel zwaarder is en dat de feiten waarvan de baas wordt beschuldigd talrijk zijn. Sedertdien werd echter het stilzwijgen bewaard: het ontslag zal dienen als waarschuwing voor hen die in de toekomst dergelijke verlangens zouden kunnen koesteren…

Daarnaast verkoopt Régie des Médias Belges, het op één na grootste reclamebureau in het zuiden van het land, dat voor 99,98% in handen is van RTBF(15), de belangrijkste advertentieruimte voor tv- en radiozenders en mediagerelateerde websites. Deze omvatten: La Une, La Trois, LN24, AB3, NRJ, Be Tv, RTBF Auvio, RTBF.be, La Première.be, Vivacité, Classic 21, Musiq 3, RTBF.be, Cinebel… Dit creëert onvermijdelijk banden met degenen die er eigenaar van zijn, de hierboven beschreven groepen.

EN DE AJP IN DIT ALLES?

De Vereniging van Beroepsjournalisten, die geacht wordt journalisten te verdedigen, wat doet zij, maar wat belangrijker is, wie vertegenwoordigt zij? Het is interessant om te kijken naar de leden van de Raad van Bestuur: de voorzitter vertegenwoordigt Belga, de vice-voorzitter Le Soir, haar secretaris RTBF, de penningmeester L’Avenir, de anderen zijn van RTBF (3), L’Avenir (1), Belga (1), Persgroep (1) No Tele (1), BRF (1), RTC Télé Liège (1), RTL (1), of zijn onafhankelijk (6)… maar hangen af van de media voor hun beloning.

Degenen die verondersteld worden ons te vertegenwoordigen en te verdedigen, komen dus meestal uit de wereld van de dominante media, diegenen die door de persdiensten van de regering « de grote mediaspelers in het Belgische landschap » worden genoemd en waarvan sommigen alle dissidente stemmen als « samenzweringstheoretici » bestempelen.(16)… Dient de term « groot » niet slechts om het proces van coöptatie te verbergen waardoor een medium groot kan worden, dat, eenmaal zo gekwalificeerd, zal profiteren van bepaalde voorrechten die het niet zullen dwingen om in de hand van de meester te bijten. Eenmaal in de cirkel, spuug je niet in de soep en bekritiseer je niet de persoon die je binnenbracht. In onze samenleving betekent « mainstream media » « machtsmedia ».

« GROTE MEDIA » EN « GROTE » GEZINNEN

De Persgroep bezit 50% van Mediafin, 50% van Medialaan en 100% van De Persgroep Publishing NV. Mediafin NV, uitgever van De Belegger, De Tijd, L’Echo, L’Investisseur en lecho.be, maakt deel uit van de Roularta Group. Medialaan NV, uitgever van Anne, Joe FM, KADET, Q‑Music, Q2, Q2 HD, Vitaliteit, Vitaya, VTM, VTM HD, VTM Kids, VTM Kids Jr. en VTM KZoom, maakt deel uit van Group Roularta De Persgroep Publishing NV is eigenaar van 7sur7.be, De Morgen en Het Laatste Nieuws. De Persgroep is eigendom van de familie Van Thillo, met 1.629.240.000 euro het 15de grootste fortuin van België. Toen de KB Lux-zaak in 1996 werd afgesloten, werd Herman Van Thillo door het gerecht aangewezen als een van zijn belangrijkste particuliere cliënten.

De Persgroep is dus een beetje zoals Roularta, via Mediafin en Medialaan. Maar Roularta is ook een beetje zoals De Persgroep, beide hoofdaandeelhouders van de handelsketen VTM. Roularta, dat in handen is van de familie Clayes (327e grootste Belgische fortuin) en De Nolf (112e grootste Belgische fortuin),

De Rossel-groep bezit 50% van Mediafin, dat dus in gelijke mate eigendom is van De Persgroep en Rossel. Le Tijd en L’Echo , bijvoorbeeld, zijn dus eigendom van Rossel, maar ook tot op zekere hoogte van Roularta. Rossel is ook Club RTL, RTL Belgium SA, Plug RTL, RTL.be/videos, RTL Belgium SA, RTL à l’infini, RTL Belgium SA, radio contact, radio mint, Cobelfra(17)7 Dimanche, Les Éditions urbaines SA, De Belegger, Sud Presse (La Capitale, La Meuse, La Nouvelle Gazette, La Province, Nord Eclair, en Sudpresse.be), Les Éditions du Hainaut SA (De verschillende edities van Wham. De Rossel Groep is eigendom van de familie Hurbain. 136e rijkste van België met 169 471 000 €(18).

Het Mediahuis-concern (het vroegere Corelio)(De Standaard, Het Nieuwsblad, Nostalgie…) bezit, samen met andere groepen, een beetje van Belga, een beetje van RTL dat, in een opzet die de Bel20 of Cac40 waardig is, koopt, verwerft, overneemt, kortom: concentreert. Mediahuis Partner NV, eigendom van Thomas Leysen (de 373e rijkste man van België), bezit 50,6% van Mediahuis; Concentra, dat 32,7% bezit, maakt deel uit van de Mediahuis-groep.

Dan blijft IPM over, dat volledig in handen is van de familie Le Hodey (438ste grootste Belgische fortuin).

Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze zomer La Libre en Paris Match (IPM), evenals Le Soir (Rossel), de loftrompet staken over de voormalige premier(19). Polissen worden verkocht als een product.

Alexandre Penasse

Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Log in.