De grote manipulatie

Zoals bekend gaat een steeds groter deel van het geld dat adverteerders uitgeven om ons over te halen meer van hun producten te kopen, naar onlinereclame. Afgezien van het opdrogen van de media, die de fout hebben gemaakt een groot deel van hun middelen aan reclame te ontlenen(Kairos nr. 46, blz. 19), blijkt dat men op het internet, dank zij steeds verfijndere technieken, niet meer probeert te verleiden, maar te manipuleren.

Al in 2012 voerde Facebook een mind control experiment uit met 683.003 gebruikers van zijn sociale netwerk. Een week lang verhoogde of verlaagde Facebook het aantal positieve of negatieve berichten dat door zijn leden in hun Nieuwsfeed werd gelezen en analyseerde het effect van deze veranderingen. Analisten hebben kunnen vaststellen dat er een vorm van emotionele besmetting bestaat: het zien van gelukkige mensen maakt ons gelukkig, zelfs als we niet rechtstreeks met hen praten. Omgekeerd, het zien van boze mensen maakt je boos. Op basis van dergelijke bevindingen werd de online manipulatiestrategie ontwikkeld.

POLITIEKE MANIPULATIES…

Het was in maart 2018 dat het grote publiek besefte dat het gebruik van sociale netwerken een bron was van effectieve manipulatie van de geest. Klokkenluider Christopher Wylie heeft onthuld dat Cambridge Analytica, zijn voormalige werkgever, Facebook heeft gebruikt om politieke campagnes in de VS en Groot-Brittannië te beïnvloeden. Cambridge Analytica, een bedrijf dat gespecialiseerd is in politieke marketing , was ingehuurd om de verkiezingscampagne van Donald Trump te helpen. Steve Bannon, een toekomstig adviseur van Trump, gaf het bedrijf de opdracht om illegaal de Facebook-gegevens van 87 miljoen Amerikaanse burgers te oogsten en vervolgens gerichte Facebook-berichten te produceren om het racistische klimaat aan te wakkeren en Afro-Amerikaanse kiezers te ontmoedigen om deel te nemen aan de verkiezingen. En het werkte…

Aanvankelijk bestudeerde Cambridge Analytica de modus operandi van islamitische extremisten die online rekruteerden, propagandacampagnes voerden en fondsen wierven. En dan, op een dag, in plaats van radicalisering te bestrijden, werd analisten en programmeurs gevraagd dezelfde kennis en algoritmen te gebruiken voor het tegenovergestelde doel: jonge Amerikanen identificeren en radicaliseren, om een racistische en haatdragende mentaliteit aan te wakkeren. Ondanks het schandaal werkten veel van de analisten voor de organisatie Vote Leave die de Brexit tot stand bracht, werken zij nog steeds aan projecten voor de Conservatieve regering van het Verenigd Koninkrijk of steunden zij de recente presidentiële campagne van Trump (onder het label van dochterondernemingen, AggregateIQ of SCL Group).

… EN COMMERCIËLE MANIPULATIE

Ze ergeren veel mensen, die advertenties die alles vervuilen wat je op internet probeert te zien. Links, rechts, eronder proberen advertenties onze aandacht af te leiden van wat we zouden willen lezen (dit wordt banners of display genoemd). Nog onaangenamer is dat ze zich zelfs laten voorafgaan (pre-roll) of de video’s die we bekijken onderbreken. Dit is, zo lijkt het, de prijs die je betaalt voor gratis internet. Gratis, maar niet voor iedereen… Natuurlijk hebben adverteerders veel geld betaald voor het recht om zich met uw belangen te bemoeien, maar dit is bij lange na niet de bron van inkomsten voor de net-giganten.

Deze opvallende advertenties zijn namelijk niet de enige manier waarop degenen die het Internet controleren geld kunnen verdienen. Er zijn ook kaarten zoals Google map waarop u kleine bordjes ziet die u informatie geven over hotels, restaurants, winkels en zelfs personen die een beetje narcistisch zijn… Ze betalen allemaal om te verschijnen… Tenslotte, nog minder zichtbaar zijn de zoekmachines. Telkens wanneer u één of enkele woorden intypt om informatie te vinden, stelt Google sites voor in een specifieke volgorde. Deze bestelling is het resultaat van trefwoordveilingen. De hoogste bieder op een bepaald trefwoord wint de veiling en laat zijn link verschijnen boven alle andere links die dat woord (of die woorden) bevatten. Natuurlijk zijn er algoritmen die uw voorkeuren kennen en er tot op zekere hoogte rekening mee houden, maar de resultaten zijn georiënteerd op basis van de hoeveelheid geld die de sites hebben betaald. De concurrentie is hevig… en duur.

DE SPELMEESTER

Google zet de toon in deze digitale jungle. Zo stelt de multinational adverteerders dankzij zijn Display & Video 360 (DV 360)-tool in staat biedingen uit te brengen om surfers met specifieke profielen en interesses te bereiken. Veilingen worden ingevoerd in advertentiebeurzen die ruimte op duizenden websites aanbieden via geautomatiseerde elektronische biedingen. Veel biedingen gaan via Google’s advertentiebeurs, bekend als AdX, die de grootste ter wereld is met de helft van het marktaandeel. Evenzo stellen uitgevers advertentieruimte op hun sites beschikbaar via exchanges, en dit gebeurt via advertentieservers, een categorie waarin Google een marktaandeel van meer dan 80% heeft.

En het werkt als een tierelier: van de 162 miljard dollar aan inkomsten die Google in 2019 zal genereren, zal het grootste deel afkomstig zijn van online reclame, een markt waarin het bedrijf de dominante speler is. Deze niche, programmatic buying genoemd, zal tegen 2021 naar verwachting goed zijn voor 88% van de online reclamemarkt.

Wat men zich niet realiseert is dat dankzij deze zeer geavanceerde instrumenten de uitgaven die adverteerders overal ter wereld doen, niet langer naar plaatselijke bedrijven gaan, maar automatisch naar Amerikaanse rekeningen worden geleid, in Silicon Valley of liever in staten zoals Delaware (waar Biden tientallen jaren senator is geweest) die zeer zelfgenoegzaam zijn uit het oogpunt van belastingen of het geheim van financiële transacties. Net als e‑commerce zijn onlinereclame en programmatic buying zeer effectieve instrumenten om de lokale economieën van de periferie leeg te zuigen en de winsten naar het kapitalistische centrum te repatriëren. Of wanneer Europa het slachtoffer wordt van digitaal neokolonialisme…

Facebook krijgt al jaren heel wat kritiek te verduren: gebrek aan bescherming van persoonsgegevens die aan de hoogste bieder worden verkocht, zijn groeiende greep op de reclamemarkt, de ontdekking van praktijken die erop gericht zijn concurrenten in de kiem te smoren om zo een lucratief monopolie in handen te krijgen… Als gevolg daarvan loopt er een onderzoek tegen de onderneming in verschillende Amerikaanse staten en zijn de Europese autoriteiten op de hoogte. De technologiegigant werd onlangs veroordeeld door de

Federal Trade Commission geeft boete van 5 miljard dollar voor privacy schendingen. Maar de rijke Facebook-octopus blijft uitbreiden en heeft Instagram en Whatsapp overgenomen, wat nodig is gezien het aantal mensen dat hun accounts opheft, nu steeds meer mensen beseffen dat « als het gratis is, jij het product bent « . Bovendien duiken er concurrenten op uit (o gruwel) China, zoals Tiktok. In de VS komt de hypothese van de ontmanteling van het sociale netwerk regelmatig ter sprake. Mark Zuckerberg, de CEO met het wassen gezicht (misschien is het een robot van de 4e generatie?) vecht als een bezetene om zijn monopolie te verdedigen.

MANIPULATIE WORDT DEMOCRATISCHER

Het is duidelijk geworden dat sociale netwerken een plaats zijn voor manipulatie. Boeken zoals de volgende zijn te koop (online, natuurlijk) Ik weet wie je bent: een gids voor spioneren op het internet. We gaan hier niet de voorgestelde schurken technieken beschrijven(1)Maar de « leraren van online manipulatie » maken het duidelijk: zij worden geïnspireerd door adverteerders die hebben begrepen dat het web de ideale plaats is om te manipuleren met het schapene-effect. Dus ze verwijzen naar advertenties die zeggen « en bent u meer of minder dom dan andere mensen in uw omgeving? Dit is de « Als iedereen het doet, moet jij het ook doen » techniek.

De naïviteit van onze tijdgenoten lijkt geen grenzen te kennen en de beperkingen of semi-beperkingen die ons te wachten staan, zullen de aanwezigheid van online-advertenties en andere technieken die mensen aanzetten tot kopen, niet uit noodzaak, maar uit imitatie of een verlangen om zich te onderscheiden, nog doen toenemen. Het wordt steeds dringender dat men zich bewust wordt van de mentale en psychologische manipulatietechnieken die eraan ten grondslag liggen.

Alain Adriaens

Notes et références
  1. Quand même un lien, pour vous défendre, pas pour devenir un manipulateur : https://www.institut-pandore.com/hacking/pister-espionner-retrouver-sur-internet/#post-316https
Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

Espace membre

Leden