De dode planeet

Ik schrijf aan mijn tijdgenoten over een wereld die nog niet de onze is. Ik handel in mijn dagelijks leven in een wereld die nog niet ons dagelijks leven is. Het is in dit getouwtrek dat ik nog steeds de kranten lees, zoals men het nieuws leest van een dode ster. Een dode planeet. Geen van de parameters volgens welke wij nog steeds aandringen op het behandelen van « lopende zaken » zal lang standhouden. De markt, groei, overheidsbeleid… De opsluiting van zijn samenleving in het oude paradigma grenst aan een verrassende onverschilligheid ertegenover. In de politiek klampen sommigen zich vast aan deze ster om de laatste illusies te redden, een stofje van licht. De droevigste mensen verplaatsen en verdichten hun angst op factitieve objecten van haat, dat wil zeggen op mensen die worden voorgesteld volgens absolutistische verschillen, en aan wie al het kwaad waanzinnig wordt toegeschreven… De anderen vallen terug op wat zij nog denken te kunnen controleren, hun seksuele geaardheid, hun electieve affiniteiten, hun consumptie, morele kruistochten tegen hun buurman of een collega… 

Tientallen jaren van extreem-centrisch beleid hebben links en rechts niet gepolariseerd, maar tot hersenschimmen gereduceerd. De dode planeet biedt geen afzet voor iets tastbaars, zodra men erkent dat zij beroofd is van datgene wat tastbaar in haar was. Een miljoen soorten met uitsterven bedreigd, een oververhit klimaat, smeltende gletsjers, brandende bossen, water dat steden overspoelt, een woestijn die oprukt met het tempo van klimaatvluchtelingen die door horden worden teruggedreven… Vloedgolven, orkanen, hongersnoden, burgeroorlogen, het fascisme van radeloze tiradeurs, geïmproviseerde gemeenschappen die zichzelf heruitvinden om te redden wat er nog over is… Waar kunnen we ons serieus aan vasthouden? 

We zijn geen burgers meer, maar Cassandra’s. In staat om te voelen wat er komt, tonen we ons niet in staat om erover te spreken. We hebben een hoop technische termen in ons hoofd om te proberen. Het is in termen van dioxiden in « delen per miljoen », gemiddelde temperaturen op aarde vergeleken met het tijdperk van vóór de kolenmachine, aardbewoners die verantwoordelijk zijn voor de universele geschiedenis, modellen die jaren tellen in miljoenen… dat wij op zoek gaan naar een verloren spiritualiteit. 

Ideologen bieden geduchte tegenspoed om ons daar te houden. Alle termen die worden gedeeld, met begrippen die aan de universiteit worden gesubsidieerd, lexicale beperkingen voor de financiering van « niet-gouvernementele » organisaties, ideologische formules die eenstemmig worden gepropageerd door particuliere instituten en ministeries van de overheid, zijn erop gericht om het vasthouden aan het kapitaal tot een onbereikbare horizon te maken. Het idee alleen al van een ander model ter vervanging van de marktorde die wereldwijd door hegemoniale entiteiten wordt nagestreefd, moet ondenkbaar blijven. Governance maakt korte metten met de oude term politiek, en plaatst de regels van de particuliere onderneming centraal in elk model voor de organisatie van het maatschappelijk leven. De term duurzame ontwikkeling wist de term duurzame samenleving van de Club van Rome uit, en plaatst bedrijven niet langer in de positie van studieobjecten, maar van onderwerpen, niet langer in de positie van problemen, maar van oplossingen. De sociale aanvaardbaarheid laat haar voorouders, de « sociale projecten », achter zich en wordt slechts reactief op wat haar wordt aangeboden. De menselijke hulpbronnen wissen alles uit wat persoonlijk zou kunnen zijn aan de klassenstrijd, die intussen een belanghebbende is geworden. Door punten van groei in het vertrouwen van de mensen op te sporen, trachten wij de wereld opnieuw te betoveren. Barbarismen bezetten onze kaken als kiezelstenen: klanten, toegevoegde waarde, concurrentievermogen, proces, groei… Laten we in het licht van deze variabelen wanhopen aan het geven van een psychologie: optimisme, herstel, de geluksindex… 

En het duurt, druppel voor druppel, als een kwelling. De scherpe, onbehouwen, ongebonden, schizoïde toespraken weerklinken in afwisseling met de dwaze honingzoete liedjes die onze verplichte consumptie vergezellen. 

Dus we kijken. Laten we blijven zoeken. Wij proberen ons kennis eigen te maken die onlangs is geliquideerd omdat zij als passé wordt beschouwd. We proberen onszelf een spiritualiteit te geven die niet geleend is. We zoeken gemeenschap met buren die TV kijken of door hun computerspiegel lopen. Wij verbinden ons ertoe thuis een centrum te vinden waarvan geen vervoersnet ons kan weghouden. We leren over tuinieren, permacultuur, ambachten, regionale democratie… Onze wereld is al de dageraad van een ondoorzichtige morgen. 

Alain Deneault, filosoof

Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Log in.