5G: Brusselse regering in klimaat- en gezondheidsontkenning

Illustré par :

Eind juli 2021 heeft de Brusselse regering ermee ingestemd de beschermingslimiet tegen RF-EMF (radiofrequente elektromagnetische velden) op te trekken van 6 V/m (0,1 W/m2)(1) bij 14,5 V/m (0,56 W/m2) een meer dan vijfvoudige toename van het effect dat inwoners van de regio kunnen ondervinden van gsm- en andere antennes. Daarmee wordt ook de deur opengezet voor de uitrol van 5G, terwijl de nadelige gevolgen daarvan, zowel voor de volksgezondheid als voor het toegenomen verbruik van energie en niet-hernieuwbare hulpbronnen, en dus voor de uitstoot van broeikasgassen (BKG) en de verergering van de opwarming van de aarde, ongegeneerd worden weggewuifd. 

Het IPCC, in zijn 6e rapport gepubliceerd op 9 augustus(2)De Europese Commissie heeft opnieuw alarm geslagen:  » De invloed van de mens heeft de atmosfeer, de oceaan en het land onmiskenbaar opgewarmd. Elk van de laatste vier decennia is achtereenvolgens warmer geweest dan enig decennium sedert 1850. De concentratie van CO (kooldioxide) in de atmosfeer bedraagt meer dan 410 ppm, een niveau dat in twee miljoen jaar niet meer is voorgekomen(3) « .

Titom
Titom

De temperaturen zullen blijven stijgen en zelfs sneller: zonder radicale maatregelen om de CO (kooldioxide) en methaan, zal de opwarming met 1,5°C ten opzichte van het pre-industriële tijdperk bijna 10 jaar eerder dan verwacht worden bereikt, namelijk tegen 2030, terwijl we weten dat een stijging van de gemiddelde temperatuur wereldwijd met 2°C apocalyptisch zou zijn en dat de huidige verbintenissen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen ons voor het einde van de eeuw naar een +3°C‑traject leiden. Klimaatverandering « veroorzaakt nu al veel klimaatextremen in elke regio van de wereld « , zoals extreme hittegolven, hevige regenval en overstromingen, droogtes en orkanen. In ons deel van Europa, waar we onze kwetsbaarheid voor de opwarming van de aarde grotendeels onderschatten, zullen de komende jaren meer warme dagen van meer dan 35°C, meer droogte in de zomer en meer geconcentreerde neerslag, vooral in de winter, en dus meer catastrofale en dodelijke overstromingen brengen, zoals we onlangs in België en Duitsland hebben meegemaakt. Andere regio’s in de wereld zullen niet achterblijven, zoals blijkt uit de recente opeenvolging van extreme weersomstandigheden: hevige regenval gevolgd door overstromingen in Moskou eind juni, in India en China eind juli, in Afghanistan, Nigeria, Panama, enz. mega-branden in Siberië (meer dan 10 miljoen hectare platgebrand) en Noord-Amerika, maar ook in Griekenland (meer dan 100.000 hectare verwoest) en Turkije; recordtemperaturen van meer dan 45°C in het westen van Canada en in India; recorddroogte en waterschaarste in Iran, Angola, de VS en elders. Niemand zal verbaasd zijn dat juli de warmste maand was (+1,54°C) sinds het begin van de metingen (142 jaar geleden)(4).

Zou het kunnen dat de leden van de regering nog niet hebben begrepen dat er een verband bestaat tussen energieverbruik, broeikasgasproductie en opwarming van de aarde, dat er geen radicale vermindering van onze broeikasgasemissies mogelijk is zonder een evenredige vermindering van ons energieverbruik? Zijn zij er zich niet van bewust dat draadloze datatransmissie energie-inefficiënt is in vergelijking met glasvezeltransmissie, die de enige gepromote technologie zou moeten zijn? Zouden zij niet weten dat het energieverbruik in verband met de uitrol van 5G zal leiden tot een stijging van het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van het land met 2%, waarbij nog een grotere hoeveelheid energie voor infrastructuur en apparatuur moet worden opgeteld?(5) Zouden zij de Hoge Klimaatraad(6) niet hebben gelezen dat de invoering van 5G gelijk zou kunnen staan aan bijna één procent van al onze huidige broeikasgasemissies? Weten ze ten slotte niet dat we, om vast te houden aan het scenario om de opwarming tot 2°C te beperken — wat een minder groot kwaad is, maar niettemin uiterst pijnlijk — onze broeikasgasemissies tot 2050 elk jaar met 2% moeten terugdringen? 

Deze regering lijkt nog niet te hebben ingezien dat elk nieuw project moet worden doorgelicht op zijn gevolgen voor het klimaat, de biodiversiteit en de duurzaamheid. Of hij is niet begaan met de opwarming van de aarde en het behoud van het algemeen welzijn, of hij heeft een botte onwetendheid die iemand die belast is met het besturen van een land onwaardig is. 

Vanuit gezondheidsoogpunt zet de Brusselse regering, door in te stemmen met deze verhoging van de beschermingsnorm, hetzelfde laissez-faire-beleid voort dat de afgelopen tien jaar is gevoerd: in 2007 werd, na advies van de Hoge Gezondheidsraad, de limiet vastgesteld op 3 V/m (0,024 W/m2), met de bedoeling deze naderhand te verminderen terwijl de exploitanten zich aanpassen. Het tegenovergestelde gebeurde in 2013, toen de grenswaarde werd verviervoudigd tot 6 V/m (0,1 W/m2), ten voordele van 4G en exploitanten. In vergelijking met de norm van 2007 stelt de regering nu voor de grenswaarde meer dan 20 keer te verhogen. 

Dit weerhoudt de minister van Milieu, Alain Maron, Ecolo (sic), er niet van zich te verheugen (« Tevreden en optimistische politici », kopte de krant La Libre van 23 juli 2021), gebaseerd op het advies van de deliberatieve commissie, dit proces opgezet om 45 geselecteerde burgers de illusie te geven dat zij invloed konden uitoefenen op politieke beslissingen, terwijl het enige doel was om hen te gebruiken om de uitrol van 5G te bekrachtigen(7) :  » Ik heb betoogd dat 5G een rustig debat met het publiek nodig heeft. Ik ben blij dat dit debat heeft kunnen plaatsvinden in het overlegcomité, waarin zowel burgers als politici zitting hadden. Uit deze aanbevelingen blijkt duidelijk de wens om van 5G te profiteren en tegelijk een beschermende norm en een kader voor milieugevolgen in termen van energie en afval te handhaven « . Minister-president Rudi Vervoort (PS) overtreft zichzelf door te verklaren: « En dit zonder afbreuk te doen aan de noodzakelijke bescherming van onze medeburgers, noch aan die van het milieu « .(8).

Laten we hier nogmaals de grenzen in herinnering brengen die door onafhankelijke wetenschappelijke deskundigen zijn aanbevolen: de auteurs van het BioInitiative-rapport(9) adviseren een limiet van ongeveer 5 μW/m2 (microwatt/m2 of 0,04 V/m) voor de cumulatieve blootstelling aan RF-golven buiten de woning. De Europese Academie voor Milieugeneeskunde (EUROPAEM) beveelt 100 μW/m2 (0,2 V/m), maar 10 keer minder tijdens de slaap en 100 keer minder voor kinderen (1 μW/m2 of 0,02 V/m). Een limiet dus van 100.000 tot 500.000 maal minder dan die welke Alain Maron binnenkort ter stemming aan het Brussels Parlement zal voorleggen. Het lijkt misschien laag, maar het is nog steeds een miljard keer hoger dan de intensiteit van natuurlijke EMF-RF(10). Ook mag niet worden vergeten dat ongeveer 5% van de bevolking reeds lijdt aan het elektrohypersensitiviteitssyndroom als gevolg van elektromagnetische vervuiling en dat dit percentage en het lijden van deze mensen alleen maar zal toenemen met de verhoging van de beschermingsgrens. 

Zullen we in september of oktober, wanneer de wet die de bescherming van de burgers tegen EMV-RF vermindert en precies in de tegenovergestelde richting gaat van wat moet worden gedaan om de opwarming van de aarde tegen te gaan, een reddende genade zien van de Brusselse parlementsleden? 

Francis Leboutte, burgerlijk ingenieur 

Notes et références
  1. V/m : volt par mètre, l’unité de mesure du champ électrique du CEM. W/m2 : watt par mètre carré, une unité de mesure de la densité de puissance du CEM. C’est la densité de puissance qu’il faut utiliser pour comparer l’intensité (l’impact) de deux CEM.
  2. ipcc.ch/languages‑2/francais/
  3. La concentration en CO₂ dans l’atmosphère est directement corrélée à la température moyenne du globe.
  4. NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) noaa.gov/news/its-official-july-2021-was-earths-hottest-month-on-record
  5. Voir mon article Impact du déploiement de la 5G sur la consommation de l’énergie et le climat, stop5g.be/energie-climat
  6. Le Haut Conseil pour le Climat est une instance consultative chargée d’apporter un éclairage indépendant sur la politique du Gouvernement français en matière de climat. Il a été mis en place par la présidence de la France.
  7. Voir le communiqué du Collectif stop5G.be du 18 juin 2021, « Faire semblant d’écouter les citoyens est pire que les ignorer », stop5g.be/fr/lettre/CP/20210618.htm
  8. rudivervoort.brussels/news_/
  9. Voir le résumé du rapport BioInitiative par le Collectif stop5G.be, stop5g.be/fr/#bio
  10. Donnée de la NASA, lire Planetary electromagnetic pollution : it is time to assess its impact (Priyanka Bandara, David Carpenter), www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2542519618302213
Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

Espace membre

Leden