OVERHEIDSBEDRIJVEN: KIEM VAN LIBERALE KOORTS

Illustré par :

De liberalisering van het openbaar vervoer in België lijkt niet aan de orde te zijn en doet alsof er niets aan de hand is. De afgelopen 15 jaar zijn zij echter nauw betrokken geweest bij deze problematiek en zijn zij doorgedrongen tot in de kern van de managementmethoden en het investeringsbeleid van overheidsbedrijven. De sector bereidt zich voor om zich open te stellen voor de concurrentie, te spinnen wat hij kan, zichzelf minder verliesgevend te maken en het chroom te laten blinken: de bruid wordt voorbereid… om hem beter te verkopen?

Liévin Chemin

17 oktober 2000, Engeland. Een Intercity trein van de Great North Eastern Railway heeft zojuist King’s Cross station in Londen verlaten. Een paar minuten later, ten zuiden van Hatfield station, ontspoorde de trein. Vier mensen werden gedood en 70 gewond. Hoewel het ongeval veel ernstiger gevolgen had kunnen hebben, bracht het een vorm van beheer aan het licht en zal het de manier waarop de Britse spoorwegen werken gedeeltelijk veranderen: het beheer van de spoorwegen door een particuliere onderneming, Railtrack, bracht aan het licht dat er te weinig werd geïnvesteerd in het onderhoud van de spoorweginfrastructuur, terwijl de onderneming grote winsten maakte…

België lijkt ons minder geneigd om particuliere exploitanten te integreren dan de Angelsaksische of Duitse maatschappijen die het voortouw hebben genomen. En toch! De Lijn is een Belgisch voorbeeld waar, gedeeltelijk

Bovendien zijn het particuliere bevrachters die contractarbeiders in dienst hebben en tegen betaling van een overheidssubsidie werken. De contractuele werknemers van de Waalse TEC’s maken gedeeltelijk gebruik van apparatuur van particuliere bedrijven. De NMBS en de MIVB zijn al aan het toegeven aan de particuliere sector, door te praten over of gebruik te maken van publiek-private partnerschappen (PPP’s) die hun manoeuvreerruimte zullen beperken en de tarieven en toegankelijkheid zullen conditioneren. 

Het passagiersvervoer per spoor staat namelijk op het punt te worden geliberaliseerd, waarbij de spoorwegen in 2022 voor de markt zullen worden opengesteld, na 90 jaar overheidsmonopolie in België. Dit is echter nog niet het geval voor het stedelijk vervoer, dat niet gedwongen zal worden de weg naar liberalisering in te slaan. Maar misschien moeten we niet wachten tot Europa ons deze concurrentieverplichting oplegt… het zou best kunnen dat onze autoriteiten daar al op voorhand voor zorgen. 

Espace membre

Leden