Nieuwkomer voor deze eerste verjaardag van Kairos

In dit nummer 7:

- Een ongepubliceerd artikel van Bernard Legros over informatie- en communicatietechnologieën (Tic’e) in de klas

 

- Een dossier over de stad: hoe kunnen andere mogelijkheden voor de stad worden overwogen. Met illustraties van Luc Schuiten, Fabienne Loodts, Florence Vancappellen, Sophie Legrelle, Lucy Watts

 

- Een stand van zaken betreffende in vorige nummers behandelde kwesties

 

- De columns: « Pour un printemps européen » (CEO, Martin Pigeon), « Après moi le déluge » (Gwenaël Breës), « Un film » (Jean Pierre L. Collignon), « Pour un nouveau protectionnisme » (Paul Lannoye). En het recept voor de Skills Fair.

 

EDITO

 

Verre van de verbazing van politici en hun acolieten in de media, die met de « affaire Cazuhac » doen alsof zij hebben ontdekt dat politieke belangen en particuliere belangen meestal door elkaar lopen, zijn anderen hardnekkig bezig om ons blaasjes voor lantaarns te laten doorgaan. Zo hebben Bayer en Syngenta, twee kolossen van de agrochemische en farmaceutische industrie, die geconfronteerd worden met de massale en zorgwekkende verdwijning van bijen, « vandaag een actieplan voorgesteld om de situatie waarin de Europese Unie zich bevindt met betrekking tot de gezondheidstoestand van bijen, weer vlot te trekken « . Dezelfde twee bedrijven, het ene in Duitsland en het andere in Zwitserland, produceren fytosanitaire producten, d.w.z. pesticiden, waaronder neonicotinoïden, die een bewezen effect hebben op de verdwijning van bijen.

John Atkin, Syngenta’s Chief Operating Officer, verzekert ons dat Operation Pollinator  » zal waardevolle inzichten in de gezondheid van bijen opleveren, terwijl een beperking van neonicotinoïden het probleem niet zal oplossen. Een verbod op deze producten zal geen enkel bijenvolk redden en het is hoog tijd dat we ons concentreren op de echte oorzaken van het probleem van de afnemende bijenpopulaties. Dit plan is gebaseerd op ons vertrouwen in de veiligheid van onze producten en ons historisch engagement om het milieu voor bijen te verbeteren(1).  »

« Absurd « Je zou kunnen zeggen! Nee, logica! Logica van een systeem dat zich altijd heeft toegelegd op het presenteren van de show aan ons zonder ons ooit te laten zien… de backstage. Er moest dus worden gehandeld « alsof » om te kunnen blijven doen « zoals voorheen ». Wij moesten communicatie- en reclamebedrijven oprichten, in de belangrijkste media infiltreren, een paar duizend lobbyisten in Brussel plaatsen en op dezelfde plaatsen als politici, captains of industry en persmensen vergaderen.

De Orwelliaanse taal heeft nu zijn hoogtepunt bereikt. Dezelfde mensen die de stranden vervuilen zullen vogelfondsen oprichten; dezelfde mensen die kernenergie verdedigen zullen organisaties oprichten om bestraalde bevolkingsgroepen te steunen; dezelfde mensen die frisdrank verkopen zullen zwaarlijvigheid bestrijden; dezelfde mensen die hamburgers verkopen zullen een actieplan opzetten om hartziekten te bestrijden. Dichter bij huis zal het NEO zijn, een kolos waarvan de onzin alleen wordt geëvenaard door zijn buitensporigheid, die als voorbeeld zal worden gebruikt voor de nominatie van Brussel als de Europese groene hoofdstad(2).

Je kunt de ‘richting’ van de geschiedenis niet veranderen, zoals je de vooruitgang niet kunt stoppen! NEO heeft een winkelcentrum van 70.000 m², terwijl City 2, op 5,8 km afstand, 51.000 m² heeft. Maar we bevinden ons niet in het domein van de twijfel, maar van de noodzaak: « de zone Noord-Brussel heeft een aanzienlijk tekort aan commerciële ruimte in vergelijking met het Belgische gemiddelde, en nog meer in vergelijking met het Europese gemiddelde « . Bovendien zou volgens professor Grimaud (geografie-stadsociologie, ULB) « Brussel 233.000 m² extra kunnen huisvesten om gewoon het gemiddelde van de grote Belgische steden te bereiken(3) ». Kom op, als dat zo is, laat de winkelcentra dan groeien als bomen en bloemen, want dat is duurzame ontwikkeling.

Intussen viert Kairos met dit nummer zijn eerste jaar van bestaan en bewijst het meer dan ooit dat dit niet het moment is om op te geven.

A.P.

Notes et références
  1. www.syngenta.com
  2. Voir www.villedurable.be
  3. Voir www.neobrussels.com

Espace membre

Leden