Liberaal beheer van de pandemie

Illustré par :

Wij nemen hier de grondslagen van het liberalisme volgens de filosofen Dany-Robert Dufour en Jean-Claude Michéa ter hand om negen beginselen van deze doctrine op te graven en ze in verband te brengen met het beheer van de pandemie. Dufour vertelt ons(1) dat Bernard Mandeville, een van de voorlopers van het liberalisme, privé-ondeugden zag als de voedingsbodem voor publieke deugden. Voor de econoom Adam Smith, ook een voorstander van laissez-faire,  » Het is niet van de welwillendheid van de slager, de bierhandelaar of de bakker dat wij ons avondmaal verwachten, maar van de zorg die zij besteden aan hun belangen. We hebben het niet over hun menselijkheid, maar over hun egoïsme « . Volgens Michéa(2)liberalisme is axiologisch neutraal. Het wordt geleid door één enkele logica: iedereen doet wat hij wil. Deze leer spoort de mens niet aan om het moeilijke werk te verrichten dat hem in staat zou stellen afstand te nemen van zijn hartstochten, aangezien deze onontbeerlijk worden geacht voor de harmonie van de samenleving.

Principe 1: Liberale politiek wordt, net als de rest van haar rijk, gedreven door een holle en koude rationaliteit

De politicus verliest zijn interesse in filosofie. Hij is geen expert in iets behalve telegeniek zijn. Het is een vlak beeld, verstoken van gedachten. Hetzelfde soort acefale werking heeft sinds het begin van de pandemie het gezondheidsbeleid gedomineerd. Terwijl cijfers en paradoxale bevelen in overvloed voorkomen, wordt niet nagedacht over de toegepaste maatregelen. Het zou zinloos zijn geweest van het liberalisme te verwachten dat het de gebeurtenis zou aangrijpen om de crisis ter discussie te stellen, gezien zijn aanvankelijke axiologische neutraliteit. Zijn reactie op Covid-19 kan dus niet anders zijn geweest dan een daad die erop gericht is de vermeende almacht van het model te herstellen (door hem meester en bezitter van het virus te maken).

Principe 2: Het liberale subject is een ego-regulerend subject

Liberalisme is geen individualisme (dat een denkend, geïndividualiseerd subject veronderstelt) en is gebaseerd op de collectieve viering van het egoïsme. Het ego-regulerende subject regeert ook het covidiane rijk. Wat is er minder onlogisch dan zijn voortdurende trouw aan de cultus van het plezier wanneer de regering DJ-concerten voorstelt op de vaccinodrommen om jongeren aan te moedigen zich te laten vaccineren? Schaamteloos doen politici alsof ze gezond zijn en egoïstische onderdanen volgen gretig deze altruïstische en deugdzame procedures.

Principe 3: De creatie van het liberale subject veronderstelt de vernietiging van de school

Oorspronkelijk had de school één hoofddoel: de kleine man in staat stellen zijn hartstochten te temmen (wat niet wordt aanbevolen door het liberalisme). Het gezondheidsbeleid wordt niet zozeer bepaald door een werkzame stof, maar veeleer door de angst voor de dood, en het lijkt niet ongegrond om te denken dat de toespraak van Emmanuel Macron aan het begin van de pandemie ( « We zijn in oorlog  ») vooral werd ingegeven door het affect dan door de rede. Het valt te vrezen dat de hele aanpak van de crisis niet door logos, maar door pathos zal worden beheerst. Zo werd tijdens de crisis de scholè samen met de cultuur opgeofferd, terwijl vage en pathetische toespraken werden uitgezonden.

Beginsel 4: De « moraal » van het liberalisme is het ondersteunen van het genot van het onderwerp

Het liberale superego reageert niet op een verbod maar op een wet: genot. Het is een tiranniek lichaam. Deze superego is niet plotseling veranderd. Veel mensen laten zich vaccineren, niet zozeer uit bezorgdheid om hun medemens als wel om gehoor te blijven geven aan de bevelen van het liberalisme om zich te vermaken, ongeacht of zij daarvoor een gezondheidspaspoort moeten tonen.

Principe 5: Liberalisme is een perverse omkering van Kantiaanse moraliteit

Waar het liberalisme het subject uitnodigt om anderen als middel en niet als doel te beschouwen, herinnert Dufour er met een citaat van Kant aan dat het voor de Verlichting anders was: « Handel slechtsvolgensde maxime qui fait que tu peux vouloir en même Handel zo dat je de mensheid, zowel in je eigen persoon als in de persoon van een ander, altijd tegelijk behandelt als een doel en nooit louter als een middel . Geleid door de eerste morele imperatief dringt zich een cruciale vraag op voor ons geweten: is het afhankelijk stellen van het bezoek van een geliefde aan een ziekenhuis van het overleggen van een paspoort een wet waar iedereen zich naar zou kunnen richten en die tegelijkertijd universeel zou willen worden? Het tweede gebod is al lang gekaapt door het liberalisme. Deze laatste volgt sinds het begin van de crisis dezelfde weg: de inentingscampagne is in de eerste plaats gericht op de terugkeer naar de wereld van vroeger, en gebruikt de andere als middel om dit doel te bereiken. Het gezondheidsgebod « Denk aan mij, laat je vaccineren  » is eerder een majestueuze perverse omkering van de Kantiaanse moraal dan een gebaar van solidariteit en vrijgevigheid.

Beginsel 6: Het liberalisme zal de totstandkoming van een vloeibaar subject bevorderen. Wat de anderen betreft, zal het hem niet kunnen schelen

Voor Dufour vereist de Goddelijke Markt flexibiliteit. Het is niet langer het oude besluiteloze en neurotische subject dat hier vereist is, maar de schizoïde persoonlijkheid. Het is een onderwerp van plasticine, getraind om zijn vormen op elk moment te vernieuwen om zijn persoonlijke belangen te behouden. Hoe kan het ons ontgaan dat het hetzelfde vloeibare subject is dat door de gezondheidssirenes te hulp wordt geroepen? Door massaal de pas over te nemen, toont de liberale mens zijn handigheid, zelfs als dat betekent dat hij moet instemmen met wat ooit als onaanvaardbaar werd beschouwd en zijn menselijkheid moet verminken, zolang hij maar mag blijven doen wat hij wil.

Beginsel 7: Liberalisme is niet door mensen gemaakt, maar door God

Volgens Cornelius Castoriadis binden imaginaire betekenissen de individuen in de samenleving samen om hun pijnlijke bestaansangst te verzachten. Mensen zijn zich vaak niet bewust van de betekenissen die hen leiden, ook al hebben ze die zelf gecreëerd. Dit is het geval met de Goddelijke Markt. Het is alsof « sanitaire » maatregelen in de collectieve verbeelding een plaats hebben gekregen naast de Goddelijke Markt. Het wordt onbeleefd om ze in twijfel te trekken, alsof het geruststellende entiteiten zijn buiten het wezen, hoewel ze erdoor zijn voortgebracht. In de overtuiging dat hij God had gedood en zich van zijn juk had bevrijd, nam de mens snel een ander in de plaats: de Goddelijke Markt. Niets kon a priori de almacht van deze laatste bedreigen, behalve de emotionele impact die Covid-19 op de mensen had. Ze kwamen dicht bij het plegen van een andere doodslag toen ze zichzelf opsloten. De liberale samenleving, die zelf in beroering is geraakt, is er niettemin snel in geslaagd een compromis te vinden om datgene wat haar het dierbaarst is niet te laten sterven. Zij heeft dus een derde god in het leven geroepen (het Vaccin gekoppeld aan het gezondheidspaspoort), die tot doel heeft te voorkomen dat de tweede god (Inperking) definitief de eerste god (de Goddelijke Markt) zal oogsten.

Beginsel nr. 8: Het liberalisme zal de efficiëntie van de postmoderne wetenschap en de protocollisering van het bestaan gebruiken om zijn goddelijk doel te vervullen: het geluk van de mensheid

Het totalitarisme en het nazisme (die de criteria van nut, doelmatigheid en rentabiliteit van de wetenschap tot het uiterste hebben doorgedreven) berusten op twee pijlers: nieuwspraak en de totale onderwerping van de maatschappij aan de rede en het operatieve handelen. Deze twee draaipunten convergeren onbewust naar een precies punt: de vernietiging van het denken en dus van het individu. Het beheer van de crisis heeft deze logica, die reeds in het liberalisme werkzaam was, nog versterkt. Protocollen zijn de openbare en de privé-sfeer binnengedrongen, en de Wetenschap stelt de Waarheid niet ter discussie. Het enige doel ervan is een zo groot mogelijke doeltreffendheid en kosteneffectiviteit te bereiken in de totale strijd tegen de besmettelijke ziekteverwekker, teneinde de « normaliteit » van het model te herstellen.

Beginsel 9: Liberalisme zal grenzen ontkennen en de mensheid terugbrengen in de ongestoordheid van de kindertijd

Smith en Mandeville waren de eersten die de vinger legden op het zielenknijpende principe dat aan de basis ligt van het liberalisme: de verheerlijking van het egoïsme. De jouissance nodigt het subject uit om het gemis te ontkennen en brengt hem dichter bij de kindertijd. Het is interessant vast te stellen dat de politiek steeds weer hetzelfde woord gebruikt om de vaccinatiestrategie te omschrijven: opvoeding. Deze term is afgeleid van het Latijnse pae (kind) en dagogus (geleden betekent leiden). Dit suggereert dat de pedagogie van de Covidiaanse wereld bestaat in het leiden van de kinderen van het liberalisme, niet naar het pad van het Goede, maar naar datgene wat het meest nuttig zal worden geacht om te voorkomen dat het laissez-faire systeem wegkwijnt in de armen van de dood.

La guerre (contre le virus) cest la paix, lignorance (de la pensée) cest la force, le passeport sanitaire et lobligation vaccinale is vrijheid.

Hier is het intieme paradoxale gebod van het liberalisme in termen van « gezondheidsbeleid »:« Do not sois pas égoïste, pense à moi et fais-toi vacciner, afin dobtenir ton pass enom je egoïstische verlangens te bevredigen .

Kenny Cadinu
Notes et références
  1. Dans son ouvrage Le Divin Marché, Denoël, 2007.
  2. Voir son ouvrage Les mystères de la gauche, Climats, 2013.
Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Log in.