« Afhankelijk van of je machtig of ellendig bent, maken rechterlijke uitspraken je wit of zwart.
Jean de la Fontaine. Fragment uit de fabel « De dieren ziek van de pest ». 1678 ».

Ozempic is een anti-diabetisch geneesmiddel. De ontwerper ervan, het Deense laboratorium Novo Nordisk, wil het graag bovenaan het podium van de nagenoeg gelijknamige spelen zetten. De werkzame stof is semaglutide. « Influencers » in sociale netwerken aarzelen niet om zijn verdiensten voor gewichtsverlies aan te prijzen.
Aan de overkant van de Atlantische Oceaan wordt Ozempic inderdaad gebruikt als eetlustremmer en als zodanig aanbevolen. Zijn « viraal gaan » — een modieuze term — leidt uiteindelijk tot leveringsproblemen voor diabetespatiënten.
De Deense onderneming Novo Nordisk is qua marktwaarde de zesde farmaceutische onderneming ter wereld. Het is niet alleen gespecialiseerd in het behandelen van diabetes, maar ook van hemostase, groeihormoon, hormoonbehandelingen en obesitas.
Semaglutide kan dus worden gebruikt voor de behandeling van diabetes type 2. Tot zover alles oké, maar het helpt je ook afvallen omdat het de honger vermindert. Daarom helpt het de bloedsuikerspiegel, het lichaamsgewicht en het lichaamsvet te verminderen. Grillige molecuul…
Zoals zo vaak, zodra je wat dieper graaft, loopt het fout. In een artikel in « Vertrouw mijn wetenschap vanaf 8 juni 2021 met de titel : « Zeer effectieve behandeling voor overgewicht en obesitas goedgekeurd door de FDA » — de wonderbehandeling kost een fortuin — 1300 dollar per maand — en de bijwerkingen zijn misselijkheid, diarree en buikpijn.
In hetzelfde artikel staat, en ik citeer: « Novo Nordisk is ook een van de drie grootste leveranciers van insuline ter wereld, waarvan de prijs in de VS de afgelopen tien jaar zonder objectieve reden is verdrievoudigd, van 230 dollar in 2010 tot 730 dollar per maand nu! Zoveel dat miljoenen Amerikaanse diabetici zich geen behandeling meer kunnen veroorloven. »
De labs zijn even vriendelijk als altijd. Het is duidelijk dat er niet zoiets bestaat als een uniforme overeenkomst.
Maar laten we teruggaan naar de ‘influencers’ van de sociale netwerken. Le Quotidien du Pharmacien van 1 december 2022 wijdt twee bladzijden aan dit onderwerp. Artikel van David Paitraud, getiteld: Ozempic: het gevaarlijke spel van ‘influencers’.
Fragmenten: « Sinds enkele maanden zijn de eetlustremmende eigenschappen van het antidiabeticum Ozempic (Semaglutide) ‘viraal gegaan’, en het misbruik ervan voor afslankingsdoeleinden, wild gepromoot op sociale netwerken, veroorzaakt aanbodspanningen die schadelijk zijn voor diabetespatiënten. Toen de patiënt mij zijn recept voor Ozempic, 1 mg, voor een dosering van één injectie per week voorlegde, vielen mij verschillende dingen op », herinnert Morgane Le Du, apotheker in de apotheek Lafayette Colombia in Rennes zich. Op het recept van een in voeding gespecialiseerde huisarts had hij ervoor gezorgd de woorden « voorschrift van Ozempic wegens intolerantie voor metformine » toe te voegen. « De patiënt had geen ALD (langdurige ziekte) voor diabetes; hij bevestigde dat hij geen diabetes had en nooit metformine had gebruikt. Aan de andere kant nam hij al enkele maanden Ozempic, om af te vallen. »
De apotheker lijkt de bewaker van medische voorschriften te zijn geworden. Blaas op de hoorns, een van hun nieuwe missies is het stoppen van ziekteverzekeringsfraude. Gezien het duizelingwekkende gat in die laatste, ‑19,7 miljard in 2022 (1) -, is dit inefficiënt en totaal onnodig.
Hoewel Novo Nordisk voorzichtig is met het aanmoedigen van beïnvloeders in haar verklaringen, « — Quotidien du Pharmacien, hetzelfde artikel over Ozempic: Novo Nordisk moedigt het gebruik van zijn geneesmiddelen buiten de indicaties waarvoor ze zijn goedgekeurd niet aan en bevordert dit ook niet. » ‑Het feit blijft dat de semiaglutide verkopers een velddag hebben. De woorden die op Tik Tok of Twitter worden gebruikt om gewichtsverlies aan te prijzen vliegen van de planken: « Fantastisch, magisch, wonderbaarlijk,… ».
De wereld van communicatie en propaganda is veranderlijk. Alles kan als je aan de ‘goede kant’ staat. Geen censuur, geen risico op uitsluiting van sociale netwerken, geen klachten van laboratoria, geen waarschuwingen van GAFAM. Zelfs de advertentie voor « Copenhagen Pride » wordt geprezen op de Facebook-pagina van Novo Nordisk. Fragment: « 20 augustus 2022: meer dan 500 collega’s sluiten zich aan bij de Copenhagen Pride parade om diversiteit, inclusie en liefde te vieren. Zoveel vreugde in de straten. Laten we dit elke dag onthouden en omzetten in actie voor iedereen. » Herstellen als het moet!
Novo Nordisk veroordeelt enerzijds en zakt anderzijds in. Cynische zaken. Aan de andere kant, wanneer klokkenluiders en vrije en onafhankelijke media proberen hun legitieme claims, onderzoeken en nauwkeurige onderzoeken op sociale netwerken openbaar te maken, stapelen de problemen zich vreemd genoeg op. Weinig of geen zichtbaarheid, verwijderde accounts, doordringende censuur, enz. Slaap lekker, mensen, de censoren kijken toe.
Er zijn ongeveer 100.000 beïnvloeders in Frankrijk. Maar wat is een beïnvloeder? Deze term verwijst naar elke persoon die een reputatie heeft over een bepaald thema via het web en in het bijzonder in sociale netwerken.
« Aan de goede of de verkeerde kant staan? » Een eeuwige vraag die gaat over het grote onderwerp van goed en kwaad. Het goed wordt gedefinieerd in de positieve constructie met een minimum aan vernietiging. Eenvoudig, expliciet en controleerbaar recept.
Dus door hun beïnvloedingsverkopers bijna vrij spel te geven, kan Novo Nordisk, net als andere farmaceutische bedrijven, mensenlevens in gevaar brengen, terwijl ze sappige winsten opstrijken. Zoals maar al te vaak het geval is, wordt het risico geminimaliseerd en is het dividend koning.
Meedogenloze censuur aan de ene kant, tolerantie aan de andere kant. Onpartijdigheid en eerlijkheid lijken twee achterhaalde begrippen.
Claude Janvier
Schrijver, essayist. Co-auteur met Jean-Loup Izambert van « Virus en de president » en « Covid-19. Le bilan en 40 vragen ». IS Publishing
https://www.is-edition.com/
- https://www.lemonde.fr/politique/article/2022/07/12/en-2022-le-deficit-de-la-securite-sociale-pourrait-etre-revu-a-la-baisse_6134442_823448.html — https://comarketing-news.fr/reseaux-sociaux-les-influenceurs-ont-ils-un-impact-sur-les-consommateurs/ — https://www.mindhealth.fr/financement-et-politiques-publiques/comment-les-laboratoires-pharmaceutiques-sappuient-sur-la-video-et-les-influenceurs-en-ligne/ — https://www.alioze.com/top-influenceurs-sante-france — https://trustmyscience.com/traitement-contre-surpoids-obesite-ultra-efficace-approuve-fda/